Ajuntament de Terrassa

Ajuntament de Terrassa

Setena sessió del club: la lectura de les imatges

7 d'abril de 2009

El passat 20 de març, vam assistir a una sessió de treball al voltant de la imatge i la il·lustració, on la Matilde Portalés (il·lustradora i crítica de la revista Faristol) ens va proporcionar una sèrie d’eines i recursos per realitzar una lectura acurada de la il·lustració en els llibres i àlbums. Per això, la setena sessió del club l’hem volgut dedicar precisament a la lectura d’imatges.

Com bé sabeu, vivim un moment en que la imatge ha adquirit un paper molt important en la comunicació. I és que la il·lustració és una eina fonamental per a la comprensió del món en general i del text en particular, veure és comprendre.

En el cas dels llibres, l’i·lustrador és com el director d’escena d’una pel·lícula, s’encarrega del vestuari dels personatges, de l’ambientació, de la il·luminació… En definitiva, qui il·lustra un llibre, posa en peu la representació d’uns fets.

Hi ha dos tipus de lectura. Per una banda la que surt del text, que tots coneixem ja que des de ben petits ens l’han ensenyat (gramàtica verbal)
Per una altra banda tenim la lectura de la imatge, la il·lustració, el que també se’n diu gramàtica visual (línia, punt, ritme, composició, volum, textura, cromatisme, escenari, fons)

Així com en el text tenim la frase o oració que dóna sentit al text i és la que ens marcarà la comunicació, en la il·lustració tenim el que s’anomena la composició. Aquesta composició pot ser de moltes maneres:

  • Horitzontal: calma, estabilitat
  • Vertical: divinitat, elegància
  • Inclinada: dinamisme
  • Corvada: orgànic, feminitat, dinamisme
  • Geomètrica: ordre, masculinitat, racionalitat

També, com en el cas del text, hem de tenir en compte:

  • La estructura literal: el que representa la imatge que tenim davant
  • La estructura abstracta: el que ens suggereix (és en aquest moment precisament, quan comencem a interpretar la imatge)

Així doncs, cara a parlar i valorar una il·lustració hem d’anar més enllà del “m’agrada” o “no m’agrada”, hem de dir el que ens evoca, interpretar-la, el què és el mateix, saber interpretar l’estructura abstracta

Altres aspectes que ens marcaran a l’hora de valorar fer una bona crítica de la il·lustració seran:

  • El format del llibre: tamany, dimensions
  • Maquetació: la tipografia, els colors utilitzats
  • Text-imatge: un tipus d’imatge crida a un tipus de tipografia, la elecció en cap cas és al·leatòria
  • Materials: tipus de paper (satinat, offset, couche…), gramatge
  • Tipus d’enquadernació
  • Acabats

SALISBURY, M. Ilustración de libros infantilesSi voleu saber més, us recomanem els llibres:

  • DURAN, T. Àlbums i altres lectures: anàlisi dels llibres per a infants. Barcelona: Associació de mestres Rosa Sensant, 2007.
  • M’agrada llegir: com fer els teus fills lectors. Barcelona: Ara llibres, 2004.
  • SALISBURY, M. Ilustración de libros infantiles: cómo crear imágenes para su publicación. Barcelona: Acanto, 2005.

BIBLIOGRAFIA DE LA SESSIÓ

  • Llibres i àlbums il·lustrats
    • ARNAL, T. Tres germanes lladres. Pontevedra: OQO, 2007
    • BECK, I. Llibre d’imatges. Barcelona: Joventut, 2006
    • BLACKSTONE, S. Una illa llunyana. Barcelona: Beascoa, 2003
    • BLASCO, I. Anna, la sargantana. València: Tàndem, 2006
    • CALI, D. El hilo de la vida. Barcelona: Ediciones B, 2006
    • CALI, D. Un papa a mida. Barcelona: Baula, 2005
    • DEFOE, D. Robinson Crusoe. Valencia: Media vaca, 2008
    • DE KOCKERE, G. Greta la loca. [Arcos de la Frontera]: Bárbara Fiore, 2006
    • FARRÉ, Ll. El nen gris. Barcelona: La Galera; Cercle de lectors, 2006
    • FERRO, E. La Clementina al bosc. Barcelona: Terrabastall, 2007
    • FETH, M. El señor todoazul: abrillantador de placas callejeras. Barcelona: Lumen, 2002
    • GILLOT, L. El nen. Barcelona: Combel, 2008
    • LEE, S. La ola. [Arcos de la Frontera]: Barbara Fiore, 2008
    • LIONNI, L. Pequeño azul, pequeño amarillo. Sevilla: Kalandraka, 2005
    • MARI, I. El Globito rojo. Barcelona: Lumen, 1996
    • MARTÍN GARZO, G. Un regalo del cielo. Barcelona: SM, 2007
    • MOLIST, P. Dos fils. Barcelona: La Galera; Cercle de lectors, 2007
    • MOSS, M. Pica, rasca. Barcelona: Serres, 2001
    • NEWELL, P. El llibre amb coet. Barcelona. Thule, 2008
    • PÉREZ, P. Mar de sábanas. Madrid: Anaya, 2003
    • SELZNICK, B. La invenció de l’Hugo Cabret. Barcelona. Cruïlla, 2007
    • ROSENHEIM, S. La historia de Noé. [Pozuelo de Alarcón]: Los cuatro azules, 2008
    • TAN, S. La cosa perdida. [Arcos de la Frontera]: Bárbara Fiore, 2007
    • TULLET, H. Juego de construcción. [Madrid]: Kókinos, 2008
    • TWAIN, M. Les aventures de Tom Sawyer. Barcelona: La Galera, 2008
    • VAUGELADA, A. L’aniversari del senyor Guillamó. Barcelona: Corimbo, 2008
  • Altres recomanacions
    • DAYRE. V. La vida és així, Lili. Barcelona: Cruïlla, 2008
    • FOMBELLE, T. Tobi Lolness: un mil·límetre i mig d’heroïsme. Barcelona. Empúries, 2007
    • GRINDLEY, S. Estimat Max. Barcelona: Crïlla, 2007
    • NESQUENS, D. Marcos Mostaza uno. Madrid: Anaya, 2008
      No ens podem estar de posar-vos uns vídeos de presentació del mateix autor. Si no els podeu veure des d’aquí aneu al You Tube (vídeo 1 i vídeo 2).
    • ZEI, A. La Konstantina i les teranyines. Barcelona: Cruïlla, 2008

    Web recomanada:www.viulapoesia.com

Compartiu!
  • Delicious
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Twitter

    Etiquetes: , , , , , , ,

    One Response to Setena sessió del club: la lectura de les imatges

    1. Seleucus on 16 de desembre de 2009 at 0:36

      Gràcies per posar a la llista “La Konstantina i les teranyines”, tot i que no sé per què hi és, atès que no és un llibre il·lustrat.

    Deixa un comentari

    L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

    BCT xarxa

    Biblioteca pública de Terrassa
    Passeig de les lletres, 1
    08221 - Terrassa
    Telf. 937 894 589
    Mail: bctxarxa@terrassa.cat