Ajuntament de Terrassa

De la Vall Fosca a la Vall de Boí pel Port del Rus

21 d'agost de 2015

escampemoriginal2-1

Accés: per la C-13 a Tremp i la Pobla de Segur, la N-260 a Senterada i la L-503 fins Cabdella.

Ruta d’alta dificultat, recorregut senzer 6,35 min. Travessem la Vall Fosca (Pallars Jussà) fins a la Vall de Boí (Alta Ribagorça) per Taüll.

ITINERARI

Església de Cabdella

La major part d’aquest itinerari forma part del GR11-20. Sortim de Cabdella (1.435 m), recorrent carrerons del poble, pel vell camí de Taüll, que travessa el port de Rus. Està ben indicat i reforçat amb marges de paret seca. Després de passar per un frondós bosc de ribera, el sender d’inclinació moderada, va pel solà de Riqüerna, amb pastures i matollars de bàlec.

Al fons de la vall destaca la silueta retallada del pic de les Mussoles.

Més endavant voregem un contrafort rocós que baixa del pic de l’Espada, mentre a l’esquerra, a l’altre costat del riu, s’estén la pineda de pi negre clivellada per les canals dels Torrents. Rere el contrafort el camí s’aproxima al riu Riqüerna i el creua (1.850 m, 1h 15”). Ens aturem per al barranc de Francí a l’obaga d’Espada, també anomenat pontet de Rus. Aquí enllaçem amb el GR 11-20, que ve del Port del Rus, a l’esquerra. Antic camí abans de tenir carretera que unís amb la Pobla.

Mapa01 (1)

Seguint el GRpontetdelrus es van travessant petits cursos i afloraments d’aigua, passant per la dreta d’unes basses, fins que s’arriba a una zona de tarteres amb pedres de notables dimensions, on s’inicia una pujada amb un pendent encara més accentuat. Pujant en zig-zag, pel mig de la tartera en el barranc de la Coma del Port, s’arriba al Port de Rus, on es disfruta de les impressionants vistes d’ambdues vessants. Tot el camí travessa sovint petits cursos d’aigua afluents del torrent principal. Baixem del port fins arribar al riu de Sant Martí que creuem. Llavors canviaportdelrus la vegetació, per boscos de pi negre, bedolls i diversos arbusts. Al final arribem a Taüll.

Aquest itinerari era una vía de comunicació històrica per la gent de la Vall Fosca i
de la Vall de Boí. Destaca la presència continuada de camins empedrats, així com d’antics orris, cabanes o corrals i parets de pedra seca que delimitaven els bancals.

El paisatge ens mostra clarament que és una vall d’orígen glacial on els prats i les pastures formen uns mosaics naturals molt ben conservats i on destaquen els ecosistemes fluvials lligats al riu de Riqüerna, un dels afluents més importants del Flamicell.

Si esteu allotjats aprop de la Vall Fosca podeu visitar el Museu Hidroelèctric de Cabdella o pujar pel seu Telefèric de Cabdella: pujant a 2.200 m en 14 minuts per asaborir el millor del Parc Natural d’Aigües Tortes i Llac de Sant Maurici. Des d’allà s’accedeix a 32 estanys més i altres rutes com una via verda. Està obert del 27 de juny al 27 de setembre. Aquest telefèric fou construït el 1989 per a la construcció de l’embassament de Sallente.telefèric

I si arribeu fins a la Vall de Boí com recomana el nostre recorregut -per gent entrenada-, no podeu deixar de visitar les esglésies de Sant Climent de Taüll. O si teniu temps apropar-vos al Balneari de Caldes de Boí, a veure si els banys us revifen els peus després de la caminada.

Bibliografia:

• Google Bookmarks

Etiquetes: , , , , , , , , , , ,

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *