Ajuntament de Terrassa

escampem2-1

encantstllorenç

Ascenció al Turó de les Arenes

Sant Llorenç del Munt i l’Obac : 30 excursions amb encant. Sant Vicenç de Castellet : Farell, 2014

[AUTOR: Francesc Macià i Rafel Rosaura]

“L’Area d’Esplai de les Arenes és una zona d’oci i esbarjo, creada el 2003 per la Diputació de Barcelona. Des d’allí, es pot enfilar cap al poc conegut Turó de les Arenes, una petita talaia que ofereix belles estampes de la vall del Ripoll del vessant oriental del massís de Sant Llorenç del Munt.

S’accedeix des de Castellar del Vallès o des de Sant Llorenç Savall, per la carretera B-124 que passa pel costat de l’Area d’Esplai de les Arenes (km 12,3). L’autobús de Sabadell a Sant Llorenç Savall hi té parada.

Recorregut de dues hores, uns 7 kms, desnivell de pujada 160 m. Opció d’anar a la Font del Plàtan i Can Cadafalc, sumant-hi una hora més.

Itinerari: Sortim de l’aparcament de l’Àrea per una pista direcció nord, riu amunt, seguint uns indicadors que assenyalen el GR-173 i el Camí del Ripoll.

En 3 minuts: Travessem el pont sobre fontdelromaniel Ripoll. Veiem àlbers, pollancres… alguns plàtans plantats. Un rètol indica: “Cases de les Arenes”. Opcionalment, aquí podríem anar a la “Font de la Boixa”, que sempre raja abundosa (és just a 100 m cap a la dreta, travessant l’esplanada d’aparcament). Continuem pujant per la pista, ara asfaltada, que discorre per una obaga d’alzines i pins. A l’esquerra, a l’altra banda del riu, veiem la masia de l’Illa. Recte al nas hi ha un moment que albirem alterós el Turó de les Arenes.

9 minuts (6 minuts): Trobem un altre cartell que diu “Cases de les Arenes. Veïnat de Castellar del Vallès”. Arribem a la primera casa, Cal Font, i tombem a l’esquerra. Vista excel.lent de la Mola. Prosseguim pel “Camí de les Arenes”, entre cases modernfontdelespigolistes.

12 minuts (3 minuts): Som en un cruïlla. Deixem el carrer de Baix i agafem el camí de Can Barceló, a la dreta. Passem per la “Torre del Bolet”, una casa modernista molt original, amb una façana que imita la roca de conglomerat de Sant Llorenç del Munt. Al rellotge de sol, la data: 1921. Al davant ja hi tenim Can Barceló, la masia del nucli original rehabilitada. En arribar a la casa de la Xica, en lloc de baixar les escales, agafem a la dreta un corriol estret que ressegueix la tanca metàl.lica d’una torre que correspon a l’antic Hostal de les Arenes. Anem baixant entremig d’un bonic alzinar amb marfull.

19 minuts(7 minuts): “Font del Romaní” i “Font de l’Espígol”. Bonic indret amb una plataneda molt romàntica, amb una taula rodona, pedrissos i dues petites basses. Les fonts són de l’any 1917. Continuem el camí, que baixa per uns graons, en direcció cap al riu. Passem per una petita clariana i ens endinsem en un alzinar.

20 minuts (1 minut): Cruïlla. A l’esquerrvistesstllorença, podríem escurçar molt l’itinerari baixant a travessar el riu per arribar en 10 min. a l’ermita de la Mare de Déú de les Arenes. Nosaltres, però, continuem a la dreta seguint l’indicador del camí del diur Ripoll i el GR-173.

22 minuts (2 minuts): Una balmeta a la dreta. El camí baixa i s’acosta gairebé arran de riu, que poc després fa una giragonsa cap a la dreta.

31 minuts (9 minuts): Trobem un altre senyal indicador del gual de la Font del Plàtan i pugpebelsrieraem un petit graó de roca. Ara el riu transcorre per una zona oberta, àmplia, sense arbre ni vegetació. Atenció aquí perquè just a uns 50 m. hi ha un altre senyal, i en aquest punt hem de començar a pujar a la dreta per un corriol, que entre pins esclarissats, enfila de seguida la carena. Quan arribem al capdamunt d’un petit turonet, aleshores el camí baixa i planeja suaument.

39 minuts (8 minuts): Arribem a un petit coll amb una cruïlla de camins. A la tornada agafarem el que contiturodelesarenesnua davant nostre. El de l’esquerra també ens duria a baix al riu. Agafem el de la dreta, que puja una mica embardissat, seguint la carena, entre pins i brolla de romaní i estepes. Algunes clarianes ens ofereixen unes magnífiques vistes de tot el vessant llevantí de Sant Llorenç del Munt. A sota ja veiem l’ermita de Mare de Déu de les Arenes.

47 minuts (8 minuts): Som al peu del cim del Turó de les Arenes. Per no haver de grimpar, el millor és revoltar-lo per l’esquerrra, tot seguint un corriol que flanqueja fins arribar a un coll, on ja veiem al davant la immensa paret de les Roques d’Aguilar. Agafem el trencall de la dreta, que s’enfila vers el turó.

paret

Roques d’Aguilar

52 minuts (5 minuts): Som al cim del “Turó de les Arenes” (520 m), on hi ha una petita creu de ferro. Vista extraordinària de tot Sant Llorenç del Munt, des de la Mola al Montcau i Castell de Pera. També es veuen els cingles de Gallifa, a ponent. A baix, les Arenes i l’ermita de la Mare de Déu de les Arenes. Baixem pel mateix camí de pujada.

59 minuts (7 minuts): Tornem a ser al petit coll on hi havia la cruïlla de camins. Hem pujat pel de l’esquerra i ara trenquem pel que baixa cap a la dreta.

1 hora i 2 minuts (3 minuts): Anem a parar a la pista, a l’indret on hi ha la porta de l’entrada a la finca de Can Cadafalc.marededeudelesarenes

Variant opcional: Si seguíem la pista amunt a la dreta, en 15 minuts arribaríem al paratge de la “Font del Plàtan”. A prop hi ha la “Font de Sant Jordi” i restes d’un forn de pega. Uns 20 minuts més enllà, a la carena, trobem “Can Cadafalc”, l’antic i important mas del camí ramader del Vallès.

Nosaltres agafem la pista cap a l’esquerra, de baixada. El “Torrent de Castelló”, un dels afluents més importants de l’alt Ripoll, d’aigües crital.lines, davalla a la nostra dreta.

1 hora i 5 minuts (3 minuts): El Torrent de Castelló s’ajunta amb el Ripoll. Continuem la pista cap a l’esquerra, que s’endinsa per un petit plana ombrejada per pins i alzines.

1 hora i 8 minuts (3 minuts): Travessem el riu Ripoll pel gual de la Font del Plàtan. Continuem pujant per la pista fins trobar la carretriuripollera B-124.

1 hora i 13 minuts (5 minuts): Travessem la carretera i continuem el camí cap a l’esquerra. Aviat veiem el camí que baixa cap a la Riera Seca. Hi baixem i agafem, al davant, el sender GR-173, que s’enfila una mica després planeja.

1 hora i 18 minuts (5 minuts): Ermita de la “Mare de Déu de les Arenes”. D’aquí estant es veu el Turó de les Arenes i les Roques d’Aguilar. Anem cap a les grosses alzines de darrere l’absis i, a tocar d’un gros pi pinyer, baixem per la drecera vers el Sot de Matalonga. Travessem el torrent, després una tanca de protecció i arribem a la pista.

1 hora i 20 minuts (2 minuts): Som a la pista del Torrent de Matalonga, prop de la carretera. Al davant mateix d’on hem sortit veim una drecera que ens situa ràpidament al camí del Sabater Vell.

1 hora i 21 minuts (1 minut): Passem al costat de l’”Illa” (s.XIV), a l’esquerra. Al camí hi ha restes de l’antiga era i a un costat, l’Alzina Vella de l’Illa. El camí va flanquejant, enlairat sobre la carretera.Arenes

1 hora i 36 minuts (15 minuts): Veiem una torre d’alta tensió. Abans d’arribar-hi, trenquem a la dreta per un camí que baixa dreturer, força erosionat pels estralls de motos i bicicletes, fins a arribar a la pista, que continua baixant.

1 hora i 39 minuts (3 minuts): Arribem al Sot de la Carda i seguim la pista cap a l’esquerra. Passem pel costat dles horts de la masia del Sabater Vell (s.XVII), que ens queda enlairada a l’esquerra. Ara hi fan agricultura ecològica. La finca està voltada d’una tanca i per això ens caldrà revoltar-la. Trobem una cruïlla i agafem el camí que puja a l’esquerra.

1 hora i 43 minuts (4 minuts): Entrada de la finca del “Sabater Vell”. Veiem bé la masia, amb la Mola al fons. Aquí hem d’agafar un cominoi a la dreta, indicat, que segueix el filat. El camí baixa en direcció nord, paral.lel a la carretera de Sant Llorenç.

1 hora i 47 minuts (4 minuts): Arribem a la carretera B-124, que travessem, i ja tornem a ser al punt de sortida, l’Àrea d’Esplai de les Arenes”.

Webs:

Compartiu!
  • Delicious
  • Google Bookmarks

Etiquetes: , , , , , ,

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *