Ajuntament de Terrassa

Ajuntament de Terrassa

Princesa

28 d'abril de 2016
Per

Bàner de Apunt de cineEns ve de gust apropar-nos a cinematografies potents com la sud-coreana, però encara poc conegudes al nostre país.

Està cada cop més  present a les nostres cartelleres, però sobretot la trobarem a Festivals europeus de renom, com Cannes, Berlín o Venècia. No té una tradició cinematogràfica al darrera, com li passa al cinema xinès o al japonès, però tot i així en les últimes dècades, els seus cineastes més coneguts, com Kim Ki-Duk, Bong Joon-hoPark Chan-Wook, o Hong Sangsoo s’han fet un lloc en el panorama del cinema mundial.

princesabo

 

Avui apostem per una òpera prima: Princesa (Han Gong-ju) de Lee Su-Jin, la qual ha captivat arreu de tot el món a jurats i públic, obtenint un gran reconeixement internacional. Ha guanyat els premis més importants a Marràqueix, Rotterdam i Fribourg i al Festival de Cinema Asiàtic de Deuaville. Ha estat estrenada a més de 200 cinemes a Corea del Sud, un fet no gaire habitual, sent un film de baix pressupost. A Marràqueix, el director de cinema Martin Scorsese en va dir meravelles i és un gran defensor d’aquest film.  

Una jove estudiant és assenyalada com a culpable d’un misteriós incident i obligada a abandonar l’escola. Com a conseqüència d’aquests fets l’envien a un poblet a on va a viure a casa de la mare d’un dels seus professors. Aquest és el punt de partida d’aquesta història, no en sabem gaire més. Només tenim la sospita que alguna cosa molt greu li ha passat a la nostra protagonista, i conforme avança el film ho anirem descobrint.

Així és com ens vol explicar aquesta història el seu director, amb una narració no lineal amb uns marejants flashbacks, que per uns segons costi saber en quin dels dos moments de la història estem situats. Fins al final no composarem del tot el puzzle, i esbrinarem exactament que és el que li ha passat a la noia. No podem desvetllar el perfecte mecanisme de rellotgeria del film, que ens va revelant poc a poc el passat de la jove mitjançant inesperats flashbacks, al mateix temps que presenciem els intents de començar de nou en un altre lloc.

El més terrible és que la pel·lícula es basa en un fet real, que va inspirar al jove director a explicar la història. Però en comptes de recrear-se en els fets més escabrosos, Lee Su-Jin va preferir donar protagonisme a la víctima, i seguir-la en el seu intent de remuntar.

Princesa-1El director debuta amb aquesta pel·lícula que ha tardat sis anys a filmar, però també és el primer paper protagonista per Chun Woo-Hee, una jove actriu que hem vist en papers secundaris en títols com Mother de Bong Joon Ho.

Chun Woo-Hee s’enfronta amb naturalitat i credibilitat a un paper realment difícil, però aconsegueix superar el repte gràcies a la seva profunda mirada, amb la que és capaç de transmetre la soledat de la protagonista. Aquesta soledat, penso que és una de les claus del film, ja que es va accentuant fins a convertir-se en una injustícia cruel i insuportable.

A part del tema central, apunten també altres qüestions: mobbing escolar, la relació entre les dues noies i l’absència dels pares, entre d’altres. És una pel·lícula que pot generar debat entorn diferents problemàtiques.

Cal destacar la obscura fotografia del film i la quasi absència de banda sonora, excepte les cançons que interpreta la protagonista que captiven i aconsegueixen transmetre l’angoixa del seu sofriment.

Una dura crítica social a una Corea del Sud que presumeix de modernitat enfront la resta del món i que en les seves arrels continua sent arcaica i masclista.

Totalment recomanable, diamant en brut amb un cop de puny al ventre i a la consciència. Ja ho podreu comprovar vosaltres mateixos, no et deixa indiferent.

Si en voleu fer un tastet aqui teniu el trailer:

YouTube Preview Image

Princesa (Hang-Gong-ju) una pel·lícula de Lee Su-Jin. Mediatrés, cop. 2015.

Fitxa tècnica:

-Títol: Hang-Gong-ju

-Direcció: Lee Su-Jin

-Any de realització: 2013

-Durada: 112 minuts

Per si en voleu saber una mica més:
Las Grandes películas asiáticas : espiritualidad, violencia y erotismo en el cine orientalMadrid: JC, cop: 2007. ISBN: 9788489564527

Cicle sobre Nou Cinema Coreà celebrat a Casa Àsia i Cinemes Girona.

-CAGIGA, Nacho (coordinador). El cine coreano contemporáneo (1990-2015). Entre lo excesivo y lo sublime. Líneas paralelas. Madrid: 2015. ISBN: 978-84-943059-7-9

Compartiu!
  • Delicious
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Twitter

    Etiquetes: , , , , ,

    Deixa un comentari

    L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

    BCT xarxa

    Biblioteca pública de Terrassa
    Passeig de les lletres, 1
    08221 - Terrassa
    Telf. 937 894 589
    Mail: bctxarxa@terrassa.cat