L’Ajuntament de Terrassa, a través del servei de Protecció Civil i amb el suport del servei de Relacions Europees i Internacionals, està participant en el projecte europeu Anywhere (de fet, va ser seleccionada per la Generalitat com una de les seus pilot), iniciat ara fa un any amb una sessió de treball a la localitat italiana de Gènova. El projecte es tancarà el setembre de 2019. L’objectiu final és desenvolupar una plataforma d’àmbit europeu per a la millora de situacions d’emergència per causes naturals i resposta a esdeveniments meteorològics extrems (des de tempestes i inundacions, fins a incendis, nevades, sequeres i onades de calor). La principal funció del servei municipal és la de contribuir a crear eines tecnològiques per a la predicció d’inundacions.

Durant més de tres anys, fins a setembre de 2019, un consorci format per 31 socis públics i privats de tota Europa, està treballant per desenvolupar productes i serveis per ajudar a prendre decisions i gestionar la resposta en situacions de risc per meteorologia adversa. El projecte inclou quatre proves pilot a les zones de Catalunya, Ligúria-Còrsega, Alps suïssos i Escandinàvia. Des de Terrassa, es forma part dels grups de treball per dissenyar i validar les eines a Catalunya. En aquest cas, eines tecnològiques adreçades a la previsió de riscos d’inundacions, una situació adaptada a la realitat de Terrassa i les seves zones inundables. Quan el projecte estigui enllestit, l’eina estarà a disposició de la ciutat, però també permetrà fer noves versions adaptades a necessitats d’altes territoris. Es tractarà d’una plataforma que integri sistemes d’alerta, amb informació prèvia que permeti avisar la ciutadania i implementar autoprotecció, en especial a espais com escoles i hospitals. No es tracta, doncs, d’un projecte de recerca, sinó que tots els esforços van destinats a posar en mans dels usuaris finals serveis o productes que permetin millorar la gestió.

El projecte Anywhere, finançat pel programa Horizonte 2020 de la Comissió Europea, està liderat pel Centre d’Investigació Aplicada en Hidrometeorlogia de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC). Entre els 31 socis també hi ha l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA), així com els departaments i ministeris de l’Interior de Catalunya, Espanya i Finlàndia; l’Ajuntament de Gènova; les universitats de Ginebra i Niça i empreses com Airbus Defense & Space.

Vicenta Villar, cap de Protecció Civil municipal, a Hèlsinki

El projecte va arrencar amb una primera reunió de treball (Workshop) a Gènova el setembre de 2016, i que va servir per revisar la proposta presentada a la Comissió Europea. Allà, Terrassa va reforçar el seu paper per poder aplicar el producte al municipi. Aquest mes de setembre hi ha hagut, a Hèlsinki, el segon workshop, amb l’objectiu de definir la plataforma. Ara, caldrà tres mesos per ajustar-la, vuit mesos més per crear els pilots (Agost de 2018, amb un tercer Workshop a Barcelona) i un any de prova operatiu amb els usuaris finals (Brussel·les, juny de 2019).

Riuades de 1962 / Arxiu Tobella

Quina és, però, la realitat de Terrassa? Des de Protecció Civil assenyalen que els principals riscos naturals poden provenir d’incendis forestals, vent, neu, aiguats i sequera. Aquests dies, precisament, es recorden els 55 anys dels aiguats de 1962, que van deixar més de 300 víctimes mortals i danys incalculables. El 2014 també hi va haver un episodi de ventades terrible que va provocar dues víctimes, nombrosos ferits, la caiguda de 118.000 arbres i uns danys de 2,1 milions d’euros. Les fonts es vehiculen des de diversos punts, com ara el Centre de Coordinació Opeartiu de Catalunya (CECAT), la plataforma de sensors de Sentilo, el 092 (Policia Municipal), el 010 i, quan ja sigui aplicable, el mateix Anywhere. Un cop es diposa de la informació, cal adreçar-la a la població a través d’àmbits i sectors transversals com alcalde i polítics, policia, hospitals, gent gran, serveis socials, escoles, mobilitat urbana, universitats, empreses privades i d’altres, utilitzant eines de comunicació com el correu electrònic, Twitter, el web municipal, el 010 i la plataforma de mòbils Xopik (actualment en proves). Tot el procés a Terrassa implica apostar per tecnologia innovadora per accelerar-lo en el menor temps possible. Un cop es produeix l’emergència, des del CECOPAL local (centre de coordinació municipal d’emergències) amb l’alcalde com a president i assessorat pels membres dels grups d’actuació, s’envien les consignes i es prenen les accions per a la cura dels ciutadans, que en alguns moments implica fins i tot allotjar gent evacuada, utilitzant sistemes de gestió i notificació dels consells d’autoprotecció a la ciutadania i la informació continuada de la situació creada.

Vídeo explicatiu sobre Anywhere:

Podeu trobar més informació al web d’Anywhere.

 

 

 


Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *