Terrassa ha assistit, entre els dies 16 i 18 d’octubre, a la trobada del Fòrum de Desenvolupament Econòmic (EDF) d’Eurocities a Viena, un encontre que ha servit per parlar de les prioritats del Fòrum de cara al 2018, així com analitzar de primera mà estratègies actuals i, especialment, compartir l’actualitat del grup de treball de City Branding (un dels que tres que hi ha; els altres dos són d’Emprenedoria i d’Innovació), un grup que presideix Gènova i amb una de les dues vicepresidències compartida entre Barcelona i Terrassa. L’EDF està centrant el 2017 en temes com la creació de treball, el suport a start-ups innovadores, el rol de les ciutats en l’economia compartida i els reptes i oportunitats que passen pel city branding. Eurocities acull 135 de les ciutats més importants d’Europa, amb 130 milions d’habitants repartits en 38 estats. Terrassa ha aprofitat la seva visita a la capital austríaca per donar alguns detalls sobre la seva estratègia d’internacionalització.

Els dos pròxims fòrums d’EDF tindran lloc a Braga (primavera de 2018) i Grenoble (tardor de 2018.

Què podem destacar d’aquests dies a Viena?

INVERSIONS A LLARG TERMINI PER A UNA EUROPA MÉS FORTA

Aquesta temàtica va comptar amb un panell de debat amb representants de l’Ajuntament de Braga, l’Ajuntament de Múnic, la Comissió Europea, el Council of Europe Development Bank i l’Ajuntament de Viena. La temàtica escollida parteix de la premissa que la crisi financera dels darrers anys mostra que cal una planificació i una cooperació intersectorial i a llarg termini per aconseguir un creixement urbà sostenible i inclusiu. Així, les autoritats locals i regionals europees poden detallar les seves necessitats des d’una perspectiva local i global. Quins poden ser els beneficis? Bàsicament, facilitar l’accés de les ciutats al finançament (ja sigui públic, privat o mixt) per invertir en sectors com educació, salut, infraestructures, habitatge i energia (pensant, de forma especial, en l’eficiència energètica).

GRUP DE TREBALL DE CITY BRANDING

La trobada del grup va comptar amb la presència del director de City Marketing de Gènova, Cesare Torre; del cap del servei de Relacions Internacionals de la mateixa localitat, Gianluca Saba; del cap del mateix servei a Terrassa, Joan Chicón; de l’assessor de Promoció de la Ciutat a Barcelona, Marc Sans, i la representant de relacions internacionals de l’Ajuntament de Ghent, Els Uytterhoeven. Es van abordar dos punts bàsics per treballar el city branding. D’una banda, l’estratègia a partir de les xarxes socials, per tal de promoure una millor col·laboració entre administració pública i ciutadania. L’experta en el tema Daniela Patti, de Gènova, va moderar el tema. Algunes de les reflexions que van sorgir van ser al voltant de la necessitat de comptar amb ambaixadors de la ciutat, persones influents en diferents camps i amb capacitat per promoure la imatge exterior. Una altra idea és que els actius de la ciutat també han d’ajudar a millorar la percepció que la gent en té, a més de recomanar que es treballi de forma conjunta amb el projecte Interactive Cities d’Urbact.

I d’una altra banda, promocionar les ciutats presentant-se a premis. En aquest cas, es va parlar d’exemples com els guardons Green Capital, i-Capital i Culture Capital a l’hora de donar una major projecció i visibilitat a les ciutats, a més de poder compartir bones pràctiques (com el recent reconeixement d’Urbact a Terrassa pel projecte El perfil de la ciutat).

LES CINC FORTALESES DE TERRASSA PER INTERNACIONALITZAR EL TERRITORI

El city branding, tal com es va parlar a Viena, també planteja reptes com el d’aconseguir l’equilibri entre una ciutat habitable i una que treballa per atraure més inversors, turistes i talent. Terrassa va explicar com, actualment, es troba en ple desenvolupament d’un projecte estratègic d’internacionalització, i que està treballant amb diferents actors de la ciutat (a partir de sessions de treball generals i temàtiques) després d’haver identificat els cinc grans àmbits que conformen les fortaleses del territori: cultura i patrimoni, sector audiovisual, hoquei, salut i universitats.

 


Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *