Joan Chicón (Relacions Internacionals), Amadeu Aguado (tinent d’alcalde) i Marta Pedrico (presentadora de la jornada) / Foto: JT

Terrassa ha iniciat el camí per comptar amb un Pla d’Ambaixadors i Ambaixadores de la ciutat. Una primera activitat va consistir, el passat 22 de novembre, en una jornada amb un grup de persones de la ciutat influents en sectors diversos. L’objectiu final del pla és comptar amb un llistat de persones vinculades a Terrassa (ja sigui per naixement, perquè hi viuen o perquè hi treballen o hi han estudiat) que acceptin el repte de contribuir a la promoció de la ciutat, especialment a escala internacional.

La jornada, duta a terme amb el suport de la Diputació de Barcelona, la va presentar el tinent d’alcalde i regidor de Relacions Europees i Internacionals, Amadeu Aguado, que va recordar que “posicionar una ciutat és fer-ho de portes endins i en l’entorn més pròxim, però també es cada vegada més important fer-ho en  l’àmbit internacional”. Aguado va recordar com Terrassa va aprovar el passat 2017 un Pla de Projecció Internacional de la ciutat que està centrat en cinc grans eixos estratègics: l’audiovisual, la cultura i el patrimoni, la universitat, la salut i el hoquei. Uns àmbits “que ens identifiquen i que ens diferencien com a ciutat respecte d’altres municipis i territoris”. Aquest pla està alineat amb el Pla de Mandat 2015-2019 que fixa un conjunts de criteris transversals d’actuació als quals s’ha de donar resposta des de les diferents actuacions programades. Un d’aquests criteris fa referència principalment a l’enfortiment de Terrassa en el seu posicionament internacional per tal de poder tenir veu i vot en organitzacions i institucions europees i internacionals, així com en xarxes temàtiques. La intenció és que Terrassa sigui capaç d’atreure i retenir talent, coneixement i recursos cap a la ciutat i a l’hora exercir influència en processos territorials i ciutadans. Amb aquest objectiu, doncs, sorgeix la possibilitat de crear un Pla d’Ambaixadors i Ambaixadores alineat amb l’estratègia de projecció de la ciutat.

Es tracta d’identificar ciutadans i ciutadanes significatius, donar-los suport, a ells i elles i també a les organitzacions i associacions que representen per tal que contribueixin a la projecció internacional de Terrassa. En definitiva, promoure la ciutat amb l’ajut de persones que hi tenen un lligam personal o professional, però, en especial, emocional. I tot, des d’una perspectiva voluntària i vocacional, sense cap tipus d’implicació política o de representación oficial.

Adrià Flor durant la seva presentació

La jornada va estar dinamitzada per la consultora aQa Consulting, que amb els assistents (de diferents àmbits de la ciutat: culturals, de l’esport, ciència, i altres) van debatre sobre les característiques dels ambaixadors i van proposar un llistat de noms de possibles candidats i candidates a formar part del Pla d’Ambaixadors i Ambaixadores.

En la sessió també hi va participar el soci fundador d’aQa, Adrià Flor, que va fer una revisió de les estratègies de projecció internacional de ciutats com Miami i Manchester. Segons Flor, la planificació i implementació d’una estratègia de City Marketing comporta, entre d’altres, “un avantatge competitiu respecte d’altres ciutats en termes d’imatge, transversalitat, infraestructura de màrqueting i organització interna, potencialitat d’exportació i generació d’inversions”, deixant clar que aquest màrqueting “va més enllà de la promoció i la comunicació”. L’expert també explica que “és evident que una major visibilitat facilitarà que la ciutat pugui competir per un major share d’esdeveniments, consumidors, turistes, empreses, inversió i atenció comunicativa. En un món globalitzat, les ciutats necessiten una estratègia que els permeti estimular l’atracció d’inversions, empreses, coneixement, talent, visitants i esdeveniments”. Així, assenyala que “un pla o programa d’ambaixadors internacionals és una estratègia endegada des de l’administració, en aquest cas municipal, per tal d’explotar el seu talent intern mitjançant professionals i persones reconegudes, tot convertint-los en prescriptors de la seva ciutat a nivell nacional i internacional. Els ambaixadors actuen d’antenes internacionals de know-how i creativitat, aportant a la ciutat nous enfocaments, noves maneres de fer i nous corrents de pensament”. És a dir: “Actuen com endoll de la ciutat al món, possibilitant que aquestes noves idees penetrin en aquesta i en els seus ciutadans, creant una finestra oberta i amb un flux d’anada i tornada”.


Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *