31 de maig: Dia Mundial Sense Tabac

L’Organització Mundial de la Salut (OMS) ha establert el dia 31 de maig com el Dia Mundial sense Tabac, amb l’objectiu d’assenyalar els riscos sobre la salut de les persones associats al consum de tabac i fomentar les polítiques orientades a la seva reducció.

Aquest any el lema escollit per l’OMS és “Prohibició total de qualsevol forma de publicitat de tabac”. L’evidència mostra que prohibir completament la publicitat i el patrocini del tabac condueix a reduir el nombre de persones que s’inicien i que continuen fumant.  Es tracta de contrarestar l’engany de les campanyes publicitàries i d’evitar l’exposició de criatures i gent jove al màrqueting del tabac. Per altra banda, la indústria tabaquera ha fracassat en l’autoregulació i les prohibicions parcials s’han mostrat ineficaces.

El consum de tabac és la primera causa prevenible de malaltia i la primera causa evitable de mort al nostre país. El tabac és un dels principals factors de risc per les malalties cardiovasculars i respiratòries cròniques i per un nombre important de càncers. Actualment el tabac és responsable de la mort d’una de cada 10 persones adultes de tot el món. L’exposició al fum ambiental de tabac o tabaquisme passiu implica inhalar agents tòxics i carcinògens, i s’ha associat a diverses malalties i càncers en persones que no han fumat mai, incloent criatures i gent jove.

A Catalunya segons l’enquesta de salut (ESCA 2012) un 28,5% de la població de 15 anys o més és fumadora (diària o ocasional): un 34% dels homes i un 23% de les dones. A Terrassa segons l’enquesta de conductes de salut a la població escolaritzada (EMCSAT 2012) del servei de Salut i Comuitat de l’Ajuntament, un 18% dels nois i un 23% de les noies de 17-18 anys declaren que fumen diàriament, i l’edat d’inici és entorn dels 14 anys. Malgrat en els darrers anys s’observa una disminució del número de persones que fumen, la prevalença del consum de tabac encara és alta i preocupant en algunes franges de població com la de dones joves.

Deixar de fumar produeix beneficis per la salut per a homes i dones de qualsevol edat, com la millora ràpida de la respiració i la tolerància a l’activitat física, la disminució de la tos i de la predisposició a les infeccions respiratòries. També hi ha una millora de la imatge personal, de les taques als dits, el color de les dents i l’aspecte de la pell. A llarg termini els beneficis sobre la salut són la disminució de les possibilitats de patir una malaltia crònica i de morir prematurament. Els fills i filles de pares i mares que no fumen tenen menys problemes respiratoris i és menys probable que fumin en el futur.

 

L’ajuda personalitzada per part de personal sanitari augmenta les probabilitats d’èxit en el procés de deixar de fumar. Podeu trobar aquesta ajuda presencial al vostre CAP o farmàcia, o bé a la línia telefònica per deixar de fumar 061 (CatSalut Respon) i on line a  http://www.tabaquisme.cat/

 

Més informació del Dia Mundial sense Tabac 2013:

http://www.who.int/tobacco/wntd/2013/en/index.html

 

Consells per deixar de fumar:

http://www.gencat.cat/ics/professionals/guies/tabac/consells_pacients/index.html

 

Qui són les dones que avorten?…o totes som Beatriz

Cada 28 de maig se celebra el Dia Internacional d’Acció per a la Salut de les Dones, iniciativa que sorgeix a partir d’una reunió de la Xarxa Mundial de Dones pels Drets Reproductius que va tenir lloc l’any 1987 a Costa Rica. La Xarxa de Salut de les Dones Llatinoamericanes i del Carib, va proposar el 28 de maig com una data per a la mobilització i la reivindicació, i on la salut de les dones en fos la protagonista. De fet, no hem d’oblidar que actualment el gènere (juntament amb la classe social, l’ètnia i l’edat) continua sent un dels principals eixos de desigualtat en salut. Per aquest motiu, avui ens en fem ressò en aquest blog.

Fa pocs dies, la Plataforma de defensa dels drets sexuals i reproductius “Decidir nos hace Libres” va  presentar a l’Ateneu de Madrid la seva nova campanya ‘Qui són les dones que avorten?’, contra la reforma de l’actual Llei d’Interrupció Voluntària del Embaràs, anunciada pel Govern del Partit Popular. En aquesta campanya, més de 50 personalitats del món de la cultura, la política, el periodisme, dels sindicats i de l’associacionisme (des de Júlia Otero fins al Gran Wyoming  passant per Jon Sistiaga,  Natalia Dicenta, Gaspar Llamazares, Elisa Beni  Luís Pastor entre d’altres) s’uneixen per donar resposta a la pregunta “Qui són les dones que avorten?”. Amb la resposta “Las mujeres que abortan somos todas” ens donen un toc  d’atenció sobre el fet que “no existeix un únic perfil de dona davant la interrupció voluntària de l’embaràs, malgrat el que ens volen fer creure”. Qualsevol dona, amb independència de la seva ètnia, classe social, nivell d’estudis, religió, edat, ideologia política o circumstàncies personals “té dret a decidir sobre la seva maternitat”, sosté la campanya com a missatge principal.

Com a exemple de l’impacte que té en la salut de les dones la manca de llibertat d’elecció en un tema tan important com aquest, podem citar el cas de la Beatriz. A El Salvador la Beatriz, una dona de 22 anys i amb un fill de 2 anys, es debat entre la vida i la mort. Embarassada de 20 setmanes d’un fetus incompatible amb la vida (pateix anencefàlia), la gestació aguditza cada dia que passa el seu Lupus i la seva insuficiència renal. Sola i allunyada de la seva família porta més de 3  setmanes ingressada en un hospital mentre espera una oportunitat, que potser no arribarà, per interrompre la gestació. A El Salvador, l’avortament està subjecte a condemnes de fins a 50 anys. (si vols, pots signar i fer-ne difusió).

I nosaltres què fem ?

Mentre que els antiavortistes defensen que es tracta d’una qüestió moral (argument que genera força crítiques), la legislació entorn de l’avortament és una qüestió política, que té a veure amb els drets col·lectius de les dones i la posició que ocupen en la societat. Les polítiques que penalitzen o restringeixen l’avortament han d’analitzar-se en relació amb les desigualtats de gènere, però també amb les diferències de classe que conformen el sistema capitalista. Per tant, hem de prendre consciència que les conviccions religioses d’algunes persones volen conculcar drets de salut de tot un col·lectiu.

D’altra banda, en la Declaració del Mil·lenni, es recullen vuit Objectius ( ODM ) per eradicar la pobresa al món, tres dels quals fan referència directa a aspectes relacionats amb  el Dret a la Salut Sexual i Reproductiva. I la Beatriz i tantes altres dones encara no tenen aquest dret.

Debat “Parlem de drogues”

Divendres 10 de maig a les 11 h a l’Auditori municipal va tenir lloc el debat “Parlem de drogues” entre adolescents estudiants de secundària acompanyats dels seus professors i el neurofarmacòleg Dr. Rafael Maldonado. El debat és la cloenda del programa educatiu de prevenció del consum de drogues i els riscos associats “Parlem de drogues” i va estar organitzat per la Fundació “la Caixa” i l’Ajuntament de Terrassa. A l’obertura institucional hi van participar la regidora de Salut, la sotsdirectora de l’àrea d’acció social de la fundació “la Caixa”, el responsable de l’equip territorial de salut pública del Vallès Occidental oest, la coordinadora i inspectora d’educació de Terrassa i el director de l’àrea de negoci de “la Caixa” al Vallès Occidental.

Hi van participar 250 alumnes de 5 centres educatius: 2 de Sabadell, 2 de Terrassa i 1 de Vic, que havien visitat prèviament l’expoCaixa “Parlem de drogues”.

Aquesta exposició va estar instal·lada al Parc dels Catalans de Terrassa del 18 de març al 20 d’abril i la van visitar 3.600 persones, la majoria grups d’estudiants d’ESO en visites guiades.

En el debat, el portaveu de cada grup-classe adreçava les preguntes que prèviament havien preparat a l’aula al Dr. Maldonado, i aquest exposava i raonava la resposta. Els estudiants van fer preguntes en 3 blocs: els efectes de les drogues sobre el cervell, sobre l’organisme i sobre el comportament, i al final es va obrir un torn obert de preguntes.

L’acte s’emmarca en les activitats del Pla local de drogues de Terrassa 2012-2015. L’objectiu del programa “Parlem de drogues” és promoure la prevenció del consum de drogues i els riscos associats entre els joves, tractant diversos aspectes del consum i de l’addicció des d’una perspectiva científica. L’alumnat assistent a l’acte es va endur idees per a reflexionar sobre el tema.

Debat “Parlem de drogues”

Divendres 10 de maig a les 11 h a l’Auditori municipal va tenir lloc el debat “Parlem de drogues” entre adolescents estudiants de secundària acompanyats dels seus professors i el neurofarmacòleg Dr. Rafael Maldonado. El debat és la cloenda del programa educatiu de prevenció del consum de drogues i els riscos associats “Parlem de drogues” i va estar organitzat per la Fundació “la Caixa” i l’Ajuntament de Terrassa. A l’obertura institucional hi van participar la regidora de Salut, la sotsdirectora de l’àrea d’acció social de la fundació “la Caixa”, el responsable de l’equip territorial de salut pública del Vallès Occidental oest, la coordinadora i inspectora d’educació de Terrassa i el director de l’àrea de negoci de “la Caixa” al Vallès Occidental.

Hi van participar 250 alumnes de 5 centres educatius: 2 de Sabadell, 2 de Terrassa i 1 de Vic, que havien visitat prèviament l’expoCaixa “Parlem de drogues”.

Aquesta exposició va estar instal·lada al Parc dels Catalans de Terrassa del 18 de març al 20 d’abril i la van visitar 3.600 persones, la majoria grups d’estudiants d’ESO en visites guiades.

En el debat, el portaveu de cada grup-classe adreçava les preguntes que prèviament havien preparat a l’aula al Dr. Maldonado, i aquest exposava i raonava la resposta. Els estudiants van fer preguntes en 3 blocs: els efectes de les drogues sobre el cervell, sobre l’organisme i sobre el comportament, i al final es va obrir un torn obert de preguntes.

L’acte s’emmarca en les activitats del Pla local de drogues de Terrassa 2012-2015. L’objectiu del programa “Parlem de drogues” és promoure la prevenció del consum de drogues i els riscos associats entre els joves, tractant diversos aspectes del consum i de l’addicció des d’una perspectiva científica. L’alumnat assistent a l’acte es va endur idees per a reflexionar sobre el tema.

Marxa nòrdica nocturna a Vallparadís per a joves i grans

Divendres 10 de maig un grup de 90 persones, entre elles una cinquantena de joves, van participar a la 2ª sortida de marxa nòrdica nocturna. El grup de marxaires es va trobar a les 10 de la nit al Pla del Castell, on es fa una breu explicació dels aspectes tècnics, un escalfament inicial i comença la marxa nocturna de dues hores pel Parc, per acabar amb uns estiraments finals. La sortida està guiada per 2 monitors experts tècnics en marxa nòrdica, un esport d’origen finlandès que ha demostrat beneficis per a la salut amb la millora tant de la forma física com de l’estat psíquic. La utilització de pals implica la part alta del cos en l’acte de caminar i l’esforç es reparteix de forma equilibrada sobre diversos grups musculars de tot el cos. A més de fer esport, es gaudeix del Parc a la nit i de bona companyia. La satisfacció de les persones participants va ser evident durant tot el recorregut!

Aquest cicle de sortides està organitzat pel servei d’Esports, Joventut i Salut de l’Ajuntament, dins el projecte OhSí! d’oci saludable alternatiu al consum de drogues. Les properes sortides nocturnes tindran lloc els divendres 24 de maig i 7 de juny i el  dijous 20 de juny la cloenda. Us animem a participar-hi!

  • Si disposeu de pals de marxa nòrdica, els dies 24 de maig i 7 i 20 de juny a les 22 h al Pla del Castell (sota el Castell Cartoixa de Vallparadís).
  • Si no disposeu de pals els podeu reservar i recollir al servei d’Esports (Casa Soler i Palet, Fontvella 28, tel. 93 783 27 11.

Marxa nòrdica nocturna a Vallparadís per a joves i grans

Divendres 10 de maig un grup de 90 persones, entre elles una cinquantena de joves, van participar a la 2ª sortida de marxa nòrdica nocturna. El grup de marxaires es va trobar a les 10 de la nit al Pla del Castell, on es fa una breu explicació dels aspectes tècnics, un escalfament inicial i comença la marxa nocturna de dues hores pel Parc, per acabar amb uns estiraments finals. La sortida està guiada per 2 monitors experts tècnics en marxa nòrdica, un esport d’origen finlandès que ha demostrat beneficis per a la salut amb la millora tant de la forma física com de l’estat psíquic. La utilització de pals implica la part alta del cos en l’acte de caminar i l’esforç es reparteix de forma equilibrada sobre diversos grups musculars de tot el cos. A més de fer esport, es gaudeix del Parc a la nit i de bona companyia. La satisfacció de les persones participants va ser evident durant tot el recorregut!

Aquest cicle de sortides està organitzat pel servei d’Esports, Joventut i Salut de l’Ajuntament, dins el projecte OhSí! d’oci saludable alternatiu al consum de drogues. Les properes sortides nocturnes tindran lloc els divendres 24 de maig i 7 de juny i el  dijous 20 de juny la cloenda. Us animem a participar-hi!

  • Si disposeu de pals de marxa nòrdica, els dies 24 de maig i 7 i 20 de juny a les 22 h al Pla del Castell (sota el Castell Cartoixa de Vallparadís).
  • Si no disposeu de pals els podeu reservar i recollir al servei d’Esports (Casa Soler i Palet, Fontvella 28, tel. 93 783 27 11.

Mantenir-se en forma es fàcil. Camina per no cansar-te!

 

La DGT ha engegat una campany per promoure els desplaçaments a peu

“Estar en forma” es una manera de sentir-se be, de tenir el pes ideal, de sentir-se en plenes facultats per a l’estudi, el treball i el plaer…  Però per estar en forma no cal “cansar-se” al gimnàs hores i hores. Tot és més fàcil! Podem fer una cosa tant senzilla com caminar.

Aqui et proposem unes quantes fórmules caminaires, econòmiques i eficients, per a incrementar el nivell d’activitat física:

  • Substituir els desplaçaments curts (de fins a 5 minuts) en cotxe pel caminar. Un estudi recent fet a Catalunya estima que substituir un desplaçament curt al dia evitaria 200 morts a l’any a Catalunya i comportaria un estalvi global de més de 200 milions d’euros .
  • Pujar i baixar a peu les escales.
  • Si s’utilitza el transport públic, baixar una o dues parades abans.
  • A la feina, desplaçar-se per parlar en persona enlloc d’utilitzar el telèfon o escriure un missatge electrònic.
  • Estar dempeus mentre es parla per telèfon.
  • Incrementar el temps dedicat a passejar.

Vols conèixer els seus avantatges? Pots veure’n alguns en el vídeo de la DGT “Caminando dejas muchas cosas atrás”

I per si et ve de gust saber algunes dades que t’ajudin a decidir-te….

  • A Catalunya, 4 persones de cada 10 són sedentàries o mínimament actives
  • A Terrassa, el 14% de nois i el 25% de noies d’entre 14 i 18 anys són sedentaris
  • Als anys setanta el 80% dels infants de 6 a 11 anys anaven a l’escola a peu i sense que els acompanyessin, actualment només ho fan un 16%
  • La pràctica regular d’activitat física moderada  comporta indubtables beneficis per a la salut
    Es recomana integrar l’activitat física a la rutina diària: acumular 30 minuts al dia (60 en el cas d’infants i gent jove) d’activitat física moderada la majoria de dies a la setmana
  • Caminar és una de les formes més fàcils i assequibles per a la majoria de les persones per aconseguir aquest objectiu
  • 7 de cada 10 nens i nenes van a l’escola a peu a Terrassa. És la millor forma de desplaçar-se, combinada amb el transport públic

Sabies que caminar és una de les  millors cremes antioxidants i un dels elixirs més barats contra l’envelliment?

Actualment hi ha evidència científica suficient que un estil de vida sedentari contribueix a la pèrdua de salut a diversos nivells, i que l’activitat física és essencial per a mantenir un bon estat de salut. L’activitat física moderada alenteix l’envelliment, disminueix la mortalitat precoç, millora la salut mental i prevé i controla diversos problemes de salut (malalties cardiovasculars, obesitat i sobrepès, diabetis tipus 2, etc.). I això, es evident, millora les nostres possibilitats de relacions personals satisfactòries.

“Sentir-se bé” es més fàcil del que sembla. El benestar de les persones és la suma de moltes coses i, en aquests moments de crisi, tenir les endorfines ballant per el nostre cos contribueix a fer-nos sentir millor. I, a més a més, a que puguem tenir idees que facin que millorem amb la suma de les nostres intel·ligències la salut personal i social.

Laboratori d’Idees Ciutadanes i un concurs a Instagram de la DGT

Us animem, doncs,  a que ens doneu més idees sobre com fer més activitat física, de forma regular, d’una manera fàcil, assequible i econòmica i cóm la ciutat pot facilitar que les persones puguin ser caminaires en aquest post del Laboratori d’Idees Ciutadanes.

Un dels objectius del programa THAO, que estem realitzant en algunes escoles de Terrassa  és l’increment del nivell d’activitat física, tant dels propis alumnes com de les famílies, per la qual cosa us animem a que ens expliqueu les accions que feu (o penseu fer) a la vostra escola, per a incrementar el nivell d’activitat física.

 

Mantenir-se en forma es fàcil. Camina per no cansar-te!

 

La DGT ha engegat una campany per promoure els desplaçaments a peu

“Estar en forma” es una manera de sentir-se be, de tenir el pes ideal, de sentir-se en plenes facultats per a l’estudi, el treball i el plaer…  Però per estar en forma no cal “cansar-se” al gimnàs hores i hores. Tot és més fàcil! Podem fer una cosa tant senzilla com caminar.

Aqui et proposem unes quantes fórmules caminaires, econòmiques i eficients, per a incrementar el nivell d’activitat física:

  • Substituir els desplaçaments curts (de fins a 5 minuts) en cotxe pel caminar. Un estudi recent fet a Catalunya estima que substituir un desplaçament curt al dia evitaria 200 morts a l’any a Catalunya i comportaria un estalvi global de més de 200 milions d’euros .
  • Pujar i baixar a peu les escales.
  • Si s’utilitza el transport públic, baixar una o dues parades abans.
  • A la feina, desplaçar-se per parlar en persona enlloc d’utilitzar el telèfon o escriure un missatge electrònic.
  • Estar dempeus mentre es parla per telèfon.
  • Incrementar el temps dedicat a passejar.

Vols conèixer els seus avantatges? Pots veure’n alguns en el vídeo de la DGT “Caminando dejas muchas cosas atrás”

I per si et ve de gust saber algunes dades que t’ajudin a decidir-te….

  • A Catalunya, 4 persones de cada 10 són sedentàries o mínimament actives
  • A Terrassa, el 14% de nois i el 25% de noies d’entre 14 i 18 anys són sedentaris
  • Als anys setanta el 80% dels infants de 6 a 11 anys anaven a l’escola a peu i sense que els acompanyessin, actualment només ho fan un 16%
  • La pràctica regular d’activitat física moderada  comporta indubtables beneficis per a la salut
    Es recomana integrar l’activitat física a la rutina diària: acumular 30 minuts al dia (60 en el cas d’infants i gent jove) d’activitat física moderada la majoria de dies a la setmana
  • Caminar és una de les formes més fàcils i assequibles per a la majoria de les persones per aconseguir aquest objectiu
  • 7 de cada 10 nens i nenes van a l’escola a peu a Terrassa. És la millor forma de desplaçar-se, combinada amb el transport públic

Sabies que caminar és una de les  millors cremes antioxidants i un dels elixirs més barats contra l’envelliment?

Actualment hi ha evidència científica suficient que un estil de vida sedentari contribueix a la pèrdua de salut a diversos nivells, i que l’activitat física és essencial per a mantenir un bon estat de salut. L’activitat física moderada alenteix l’envelliment, disminueix la mortalitat precoç, millora la salut mental i prevé i controla diversos problemes de salut (malalties cardiovasculars, obesitat i sobrepès, diabetis tipus 2, etc.). I això, es evident, millora les nostres possibilitats de relacions personals satisfactòries.

“Sentir-se bé” es més fàcil del que sembla. El benestar de les persones és la suma de moltes coses i, en aquests moments de crisi, tenir les endorfines ballant per el nostre cos contribueix a fer-nos sentir millor. I, a més a més, a que puguem tenir idees que facin que millorem amb la suma de les nostres intel·ligències la salut personal i social.

Laboratori d’Idees Ciutadanes i un concurs a Instagram de la DGT

Us animem, doncs,  a que ens doneu més idees sobre com fer més activitat física, de forma regular, d’una manera fàcil, assequible i econòmica i cóm la ciutat pot facilitar que les persones puguin ser caminaires en aquest post del Laboratori d’Idees Ciutadanes.

Un dels objectius del programa THAO, que estem realitzant en algunes escoles de Terrassa  és l’increment del nivell d’activitat física, tant dels propis alumnes com de les famílies, per la qual cosa us animem a que ens expliqueu les accions que feu (o penseu fer) a la vostra escola, per a incrementar el nivell d’activitat física.

 

Ja has tingut una idea caminaire? Perfecte! Ens l’expliques?

Amb motiu de la Setmana Mundial de la Seguretat Viària (del 6 al 12 de maig), la ONU ha volgut posar la mirada cap a la seguretat dels vianants. La iniciativa, que s’emmarca en la Dècada d’Acció per a la Seguretat Viària 2011-2020, té com a principal objectiu salvar cinc milions de vides a tot el món.

Més enllà de millorar la seguretat dels vianants, aquesta Setmana Mundial s’ha aprofitat per a dur a terme campanyes per promoure l’increment dels desplaçaments a peu i la reducció dels desplaçaments en vehicle privat motoritzat. A més dels beneficis evidents en el medi ambient, la substitució dels desplaçaments curts en vehicle privat per desplaçaments a peu comporta importants beneficis per a la salut (podeu ampliar la informació aqui).

En aquesta campanya de la DGT pots pujar les teves fotos de persona caminaire a Instagram amb el hastag #CaminanteDigital abans del 26 de maig.

I ara, comparteixes la teva idea per fer la nostra ciutat més caminaire per a que les persones ho puguin ser?

Gràcies per compartir i sort amb les fotografies !

 

Ja has tingut una idea caminaire? Perfecte! Ens l’expliques?

Amb motiu de la Setmana Mundial de la Seguretat Viària (del 6 al 12 de maig), la ONU ha volgut posar la mirada cap a la seguretat dels vianants. La iniciativa, que s’emmarca en la Dècada d’Acció per a la Seguretat Viària 2011-2020, té com a principal objectiu salvar cinc milions de vides a tot el món.

Més enllà de millorar la seguretat dels vianants, aquesta Setmana Mundial s’ha aprofitat per a dur a terme campanyes per promoure l’increment dels desplaçaments a peu i la reducció dels desplaçaments en vehicle privat motoritzat. A més dels beneficis evidents en el medi ambient, la substitució dels desplaçaments curts en vehicle privat per desplaçaments a peu comporta importants beneficis per a la salut (podeu ampliar la informació aqui).

En aquesta campanya de la DGT pots pujar les teves fotos de persona caminaire a Instagram amb el hastag #CaminanteDigital abans del 26 de maig.

I ara, comparteixes la teva idea per fer la nostra ciutat més caminaire per a que les persones ho puguin ser?

Gràcies per compartir i sort amb les fotografies !