El 2019 s’acosta al final i toca fer balanç del que ha estat el gran any del Terrassa Energia Intel·ligent, el TEI. Un projecte molt ambiciós encarat a utilitzar les tecnologies més modernes per a estalviar energia i millorar la qualitat de vida de les terrassenques i els terrassencs. Un pla, a més, que posa la ciutat a l’avantguarda europea en polítiques energètiques i contra el canvi climàtic.

El gran projecte del TEI és la renovació de l’enllumenat públic. Des del mes de març, quan van començar els treballs, i fins a finals de novembre, s’han canviat ja més de 20.000 punts de llum dels 28.800 de tota la ciutat: 7 de cada 10, i ja s’està treballant per substituir la resta. (Podeu seguir-ne l’evolució aquí).

Els nous llums, de tecnologia LED, suposen una reducció enorme del consum energètic i de les emissions contaminants, a més del conseqüent estalvi econòmic. A més d’això, suposa una renovació tecnològica important i una millora, també, en la il·luminació: quan finalitzi el projecte, hi haurà menys punts foscos i la llum serà més respectuosa amb la salut.

No només als carrers canvia la il·luminació: també a dins dels edificis. Després d’una important auditoria energètica, el projecte TEI preveu renovar la il·luminació interior d’un gran nombre d’edificis municipals. Fins ara s’han canviat ja part dels llums de 13 equipaments: les escoles Font de l’Alba, La Roda, Isaac Peral, Ramon y Cajal i Bisbat d’Ègara – tant l’edifici de primària com el d’infantil-, l’Escola Municipal d’Educació Especial El Pi, l’Escola de Música Municipal i l’edifici del Patronat Municipal d’Educació.

Energia més ecològica

Una tercera pota del pla TEI és la generació d’energia renovable destinada a l’autoconsum, fins a arribar al punt d’autoabastir alguns dels edificis municipals.

Dels 15 edificis previstos, n’hi ha sis on ja s’han instal·lat les plaques fotovoltaiques: l’edifici dels serveis centrals de l’Ajuntament, les escoles Ponent, Isaac Peral, Ramon y Cajal i Vallès i el Teatre Alegria; al Complex Funerari Municipal ja han començat els treballs, i hi ha cinc equipaments més on el projecte ja està aprovat.

Presentació dels nous autobusos híbrids de TMESA, el març del 2019.I l’últim àmbit del TEI és la renovació de la flota d’autobusos, amb vehicles híbrids dièsel-elèctric. Actualment, hi ha 16 vehicles híbrids, un de cada quatre de la flota. Els primers sis es van estrenar el juliol del 2017, i aquest 2019 se’n van incorporar deu més. El proper pas és l’arribada de sis nous vehicles híbrids, cinc busos i un microbús, que s’espera que entrin en servei a mitjans del 2020.

I encara hi ha més coses: aprofitant totes aquestes actuacions, també es renoven els 400 quadres de comandament de l’enllumenat, i s’amplia la xarxa de fibra òptica municipal, fent-la arribar a aquests quadres de comandament de cara al desplegament de la Internet de les Coses (IoT), vinculat al pla Smart City Terrassa i que veurem, aviat, amb el projecte Smart Building Terrassa.

I tot plegat… per a què?

L’objectiu principal és l’estalvi energètic. S’espera que, un cop el projecte estigui totalment implantat, la ciutat s’estalviï 17 milions de kWh cada any i en produeixi, a més, més d’un milió.

I totes aquestes mesures, a més, es tradueixen en una reducció molt important de les emissions a l’atmosfera de CO₂: fins a 5.699 tones menys. Uns beneficis per a tots que ja comencen a ser una realitat i que els pròxims anys aniran a més.


0 comentaris

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *