L’escola bressol a debat, resum de l’últim Espai familiar de la bd6

21 de maig de 2011


Algunes famílies ens han fet arribar el seu interès per conèixer els temes que es van tractar a la darrera sessió de l’Espai familiar. Us fem cinc cèntims dels punts més importants i us animem a donar la vostra opinió a aquells que no vau poder assistir-hi a la reunió:

  1. Escolarització obligatòria dels infants dels 6 als 16 anys (de 1er de primària a 4rt d’ESO). Però el més comú és començar a anar a l’escola a partir de P3 (3 anys).
  2. Causes més habituals per portar el fill o la filla a la llar d’infants:
  • Motius laborals (baixa conciliació personal, familiar i laboral als centres de treball)
  • Convenciment de la importància educativa d’aquesta franja d’edat.
  • Per potenciar la sociabilitat del nen o la nena.

Infants que no assisteixen a l’escola bressol:

Beneficis:

  • Es potencia molt el vincle afectiu pare/mare – fill/a.
  • Estalvi econòmic important.

Inconvenients:

  • Nens més aïllats socialment (moltes famílies opinaven que no sempre era així).
  • Quan els nens comencen a anar a Educació Infantil (P3) no tenen assolits alguns hàbits importants (una de les mares assistents era mestra i opinava que en pocs mesos s’equiparen amb els altres nens).

Escoles bressol:

Beneficis:

  • S’ofereix un entorn on poder experimentar i crear (debat escoles bressol amb fitxes i escoles bressol que experimenten).
  • Es facilita el desenvolupament i l’autonomia dels infants.
  • Es fomenten les primeres relacions socials, després de la família, amb les educadores i els educadors, els companys, etc.

Inconvenients:

  • No totes les escoles bressol es basen en l’experimentació (terme molt important per les famílies assistents).
  • Alt cost, sobretot de les escoles bressol privades.
  • Molts nens/nenes passen moltes hores a l’escola.

Diferències més importants entre l’escola bressol pública i l’escola bressol privada:

Escoles bressol públiques:

  • Instal·lacions molt bones, adequades als nens i nenes d’aquesta franja d’edat.
  • Baix cost econòmic.
  • Franja horària d’obertura molt limitada (la majoria tanca les seves portes a les 17 hores).
  • Places insuficients (dificultat per accedir-hi).

Escoles bressol privades:

  • Més facilitat per accedir-hi.
  • Flexibilitat horària (algunes obren de 7 a 19 hores).
  • Les instal·lacions no acostumen a ser tan bones com les públiques.
  • Són més cares.

Aspectes importants de l’escola bressol:

  • Concepte escola bressol i no pas guarderia (no es “guarden” els nens).
  • La llar d’infants és un lloc on aprendre hàbits i rutines d’una manera lúdica, amb alguns aspectes pautats.
  • Importància del joc per tal d’aprendre.
  • Desenvolupament del llenguatge tant oral, com corporal i musical.
  • Realització de moltes activitats d’experimentació per tal de tenir contacte amb el món que ens envolta.
  • Vincle afectiu entre els nens i nenes de la classe i amb l’educadora.
  • Importància de la relació entre les famílies i les educadores.
  • Implicació de les famílies en les activitats i projectes proposats pel centre.

Conclusions

  • Sempre que la situació laboral ho permeti, és tan lícit deixar el nen a casa, com portar-lo a l’escola bressol. Cada opció té avantatges i inconvenients.
  • Dificultat per escollir escola pública o privada: moltes vegades són les pròpies circumstàncies les que ens obliguen.
  • Un nen o nena que no hagi anat a l’escola bressol pot tenir les mateixes dificultats d’adaptació a l’escola de primària que un altre que sí hagi anat. Depèn molt del caràcter del nen.
  • La gran majoria de famílies assistents a la sessió coincidien que era millor començar a portat els nens a l’escola bressol a partir dels 12-15 mesos, quan ja caminen.

Això és el que va donar de sí la sessió. Aquest resum recull exclusivament els punts tractats entre les famílies assistents, segur que hi ha molta més informació que no ens va donar temps de comentar, però si voleu donar la vostra opinió sobre aquests o altres aspectes, estarem encantats de llegir els vostres comentaris.

Font de la imatge: http://www.unomasenlafamilia.com/hay-que-velar-por-calidad-guarderias.html

Etiquetes: , , , , , ,

6 Responses to L’escola bressol a debat, resum de l’últim Espai familiar de la bd6

  1. Marc on 10 de juny de 2011 at 17:17

    Moltes gràcies pel resum. El tema és molt interessant i no vaig poder assistir a la xerrada!

  2. LLUIS on 4 de juny de 2011 at 8:48

    03 dejuny..Avui ens han comunicat k la nostra filla de 2 anys comença al setembre el seu aprenentatge,nomes dir que ens fa molt bona espina l´énsenyança publica en aquest pais català.BRAVO!!!!!!!!

  3. Cari on 27 de maig de 2011 at 12:53

    Gràcies a vosaltres per participar! El fet de compartir els vostres comentaris és molt enriquidor per molts pares i mares plens de dubtes.

  4. Marta on 23 de maig de 2011 at 14:04

    Moltes gràcies pel resum. La veritat és que és un tema molt debatut i pels pares en ple procès d’escolarització o no dels seus fills, de ben segur que serà d’ajuda a l’hora de decidir-se

  5. Laia on 23 de maig de 2011 at 12:42

    Doncs jo tinc un nen que no he dut a l’escola bressol per convenciment. Crec que fan una bona i necessària feina en l’actual marc social que tenim, la tan anomenada conciliació familiar, en aquest pais, fa riure, així que les escoles bressol ( o llars d’infants, algú em pot explicar si hi ha alguna diferència o és només una qüestió léxica?) són necessàries.
    D’altra banda, jo no he anat a cap escola bressol i sòc molt sociable i mai, mai he tingut cap problema d’adaptació enlloc. El meu fill és un nen tímid, que tan si anés a l’EB com si no, seria igual de tímid! el seu pare també ho és (i ell si va anar a una “guarderia” com es deia abans) vull dir que cada nen és un món i cada nen te el seu propi caràcter que no varia tan si van o no a l’EB. Crec que un nen no és més sociable si va o no a una EB, penso que un nadó de 4 mesos no necessita sociabilitzar-se amb ningú més que no siguin els seus pares, si hagués de triar una edat a partir de la qual un nen pot (si es vol) anar a l’EB seria a partir dels 2 anys. Tinc la sensació que estem desvaloritzant el paper dels pares, sembla com si una tercera persona sàpigui cuidar i sap millor que nosaltres el que necessita el nostre nadó. No puc entendre que una persona sigui capaç d’atendre igual a 8 nens que una altra que només en te 1 o 2, hi ha paisos que el barem son 4 nens per cada cuidadora! però això no es culpa de les cuidadores, sino que ja aniriem a parlar de les polítiques socials que es fan en aquest país.
    L’escolarització obligatoria a Catalunya és a partir dels 6 anys, però la majoria comença als 3 anys, a Finlàndia la majoria de nens comencen l’escola a partir dels 7 anys i segons el darrer informe PISA és el pais on hi ha menys fracàs escolar d’Europa. Hi ha alguna cosa que no fem bé, però torno a repetir que hauriem de recòrrer a instancies molt més altes! Per exemple, a Noruega, entre altres polítiques socials que es fan en aquest país, si no vols portar el teu fill a una escola bressol et paguen 5000 euros l’any els 3 primers anys, és el que costa l’EB a aquelles famílies que pel que sigui si que el porten, vull dir que premien als pares que decideixen cuidar els fills a casa, no com aqui que et castiguen! jo deixo de treballar i no em donen ni un euro, ben al contrari, com que no treballo (per tenir cura d’un dels ciutadans del dia de demà) no tinc ni opoció als 100 euros mensuals que donen a les mares treballadores. En fi, que encara som un país de pandereta.
    Us recomano el llibre de l’Eulàlia Torras: “La mejor guarderia, tu casa. Criar saludablemente a un bebé”
    En resum, que si no toca altre remei, una EB és una bona opció i fan una bona feina, però ningú criarà millor a un nen que els propis pares i si pots, per mi, és el millor.

  6. Silvia llamas on 21 de maig de 2011 at 23:45

    primer punto no me parece lógico que la asistenta social me haya dicho que llevar a mi hijo a la guarderi sea un lujo y que no es obligatorio llevarlos hasta primero cuando se han llevado siempre a partir de p3 pero en que país vivimos.y segundo considero que es muy importante tanto para nosotros como para ellos ir a la Guarderia por lo menos un año yo lo he hecho con el mio y no trabajaba y la verdad es que le ha ido genial desarrollan muchas cosas llevandolos que no estando en casa todo el dia asi que esa es mi opinion

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

BCT xarxa

Biblioteca pública de Terrassa
Passeig de les lletres, 1
08221 - Terrassa
Telf. 937 894 589
Mail: [email protected]