Terras-sons, febrer 2012

23 de febrer de 2012

“L’aigua com a element natural, com a font de vida, d’inspiració, de diversió…”

Així comença la descripció del concert que va tenir lloc el passat dia 19 d’aquest mes a l’Auditori Municipal. M’heu de disculpar que aquesta vegada arribi amb retard tot i que amb el Terras-sons, si no us va ser possible assistir-hi, podreu gaudir d’algunes de les obres que es van interpretar gràcies a les biblioteques de Terrassa.

Aquest concert que va dur a terme l’Orquestra de Cambra de Terrassa 48 va tenir com a leitmotiv el tema de l’aigua i el seu tractament musical com a font d’inspiració. Un tema molt maco que m’ha fet donar voltes i anar a “repescar” (ja que parlem d’aigua) altres obres inspirades en aquest element que predomina en el nostre planeta.

Ja durant el barroc el compositor alemany Georg Friedrich Händel va composar la Water Music (Música aquàtica), un magnífic conjunt de 3 suites per a orquestra estrenades l’any 1717 sobre el riu Tàmesi.  També al barroc el famós compositor venecià Antonio Vivaldi va dedicar un concert a l’aigua, es tracta del concert La tempesta di mare RV 253 tot i que alguns dels moviments de les seves famoses Quatre estacions també fan referència a l’aigua com, per exemple, el segon moviment de l’hivern que descriu el següent: “Passar al foco i dì quieti e contenti / mentre la pioggia fuor bagna ben cento” que traduït al català vindria a dir “Passar prop de la llar de foc els dies tranquils i contents mentre la pluja, a fora, mulla a tothom”. En aquest cas els “pizzicati” (pessics) dels instruments de corda representen les gotes de pluja que piquen contra els vidres i les teulades de les cases.

YouTube Preview Image

Deixant el barroc i avançant uns anys trobem altres composicions musicals que tenen l’aigua com a referent, algunes parlen de mars i oceans, i altres ens parlen de rius i corrents d’aigua. D’aquestes últimes tenim el conegudíssim vals El bell  Danubi blau de Johann Strauss fill o bé el poema simfònic Vtlava. Aquest últim es obra del compositor  Bedřich Smetana i és el segon poema del seu cicle de poemes simfònics dedicats a la seva pàtria (Má Vlast) que descriu el riu Vtlava (el Moldau) des del seu naixement fins al seu pas per la ciutat de Praga.

De les composicions dedicades al mar trobem des de la Sea Symphony de Ralph Vaughan Williams fins a La mer de Claude Debussy, tres esbossos simfònics per a orquestra  que constitueixen una obra mestra de la suggestió i la subtilitat en la seva rica descripció de l’oceà, i que combina una inusual orquestració amb encisadores harmonies impressionistes. D’aquesta obra passem a les Vistes al mar del compositor català Eduard Toldrà, obra basada en poemes de Joan Maragall que descriu el mar Mediterrani que banya la nostra costa i que es va poder sentir a Terrassa dins de les obres que formaven el programa del concert.

Portada de l'edició original de 1905 de "La mer" de Claude Debussy

Més enllà de les obres estrictament instrumentals com les que hem esmentat podríem parlar també de les obres vocals on l’aigua té un pes important com les òperes. En aquest apartat trobaríem exemples en Der Fliegende Holländer de Richard Wagner, Rusalka d’Antonín Dvořák (la versió operística del conte La sireneta), Death in Venice de Benjamin Britten i moltes altres que deixaré per un altre Terras-sons.

Per últim, i ja que no sempre l’aigua la trobem en el seu medi natural, us proposo l’audició d’un fragment del Carnaval dels animals de Camille Saint-Saëns, concretament el fragment titulat Aquarium. Aquest fragment intenta descriure el món màgic dels aquaris i la seva màgia com si el miressin els ulls d’un infant.

YouTube Preview Image

Etiquetes: , , ,

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

BCT xarxa

Biblioteca pública de Terrassa
Passeig de les lletres, 1
08221 - Terrassa
Telf. 937 894 589
Mail: [email protected]