Apunt de cine. El círculo

12 de setembre de 2014

firallibreprohibitEl Círculo (Direcció:  Jafar Panahi, 2000)

El 14 de setembre es celebrarà a Llagostera la I Fira del llibre prohibit, i la bct xarxa ha volgut afegir-se a aquest esdeveniment, mostrant una selecció d’obres tant de literatura, com també de música i cinema, que al llarg de la història en algun moment o a vegades en un lloc molt concret del planeta han estat censurats per diferents i moltes vegades incomprensibles motius.

Des del biter volem també posar el nostre gra de sorra i presentem El Círculo, una pel·lícula el director de la qual Jafar Panahi ha estat objecte d’una censura, una condemna i una persecució implacables.

El cirema iranià, tal com ja hem comentat al biter en algun altre post, ha estat molt reconegut en els últims anys a nivell internacional a Festivals com el de Venècia, Berlin o Cannes. Noms com Kiarostami, Boghadi o el mateix Jafar Panahi, del que parlarem avuí, han merescut el reconeixement unànime de la crítica. Per altra banda és un cinema que ha estat perseguit i censurat sobretot al seu propi país i que per tant ha estat prohibida l’exhibició d’aquestes pel·lícules, que segons el règim eren propaganda en contra seva. Volem destacar que són prohibicions que es produeixen encara avuí en dia a l’Iran. 20130619-el-circulo

Al juliol del 2009 Jafar Panahi va ser detingut al cementiri de Teheran, on assitia al enterrament d’una jove assasinada durant les protestes electorals del 2009. Més tard va ser lliberat, però se li va retirar el passaport i se li va prohibir abandonar el país. El 1 de març de 2010 va ser detingut de nou, aquesta vegada a casa seva i juntament amb la seva dona, la seva filla i uns amics, i varen ser portats a la presó. Molts d’ells varen ser posats en llibertat a les 48 hores.

Els també cineastes Mohammad Rasoulof i Mehdi Pourmoussa van sortir en llibertat uns dies més tard, però no Panahi. Després d’una sèrie de protestes, van permetre que rebés a la seva família. El ministre de cultura  iranià va declarar que Panahi havia estat arrestat perquè estava fent una pel·lícula en contra del règim, en la que mostrava els aconteixements posteriors a les eleccions del 2009.

Molts actors, directors i productors iranians van demanar l’immediat alliberament del director. Així mateix un gran nombre de directors americans es van sumar a aquesta demanda. Robert Redford, Martin Scorsese, Steven Spielberg, Robert de Niro, els germans Coen, Michael Moore, Jonathan Demme, Jim Jarmusch i Oliver Stone també van insistir en la seva lliberació. Elegit membre del jurat del festival de Cannes al 2010, Panahi no hi va poder assistir perquè seguia empresonat. A Cannes la seva cadira es va deixar simbòlicament buida. La revista Time també es va fer ressò de la persecució i condemna de Panahi, i el va declarar el número 3 en la llista de millors artistes perseguits que han desafiat l’autoritat. Finalment, i després de molts entrebancs a l’agost del 2013, poc després de l’elecció del president de l’Iran, Panahi va ser alliberat, juntament amb diversos presos polítics.

Avuí us presentem Dayereh, traduïda com El círculo, dirigida per Jafar Panahi al 2000, i guanyadora del Lleó d’Or del Festival de Cinema de Venècia d’aquest mateix any.

En aquest film seguim les vides de diverses dones ; una acaba de tenir una filla, i només néixer ja està rebutjada per la seva família per la seva condició femenina, donat que esperaven un nen. Les altres dones, acaben de sortir de la presó, i veiem com s’enfronten d’una manera dramàtica a la realitat quotidiana.

A través del llenguatge quasi documental d’aquest director, ja conegut a altres pel·lícules seves com Offside, El espejo o el Globo blanco, ens endinsem en la problemàtica de la situació de la dona a aquest país. És evidentment un film de denúncia, encara que el director hagi declarat que no el considera un film polític, però és evident que posa sobre la taula la vida, no directament de totes les dones, però si de les dones que per circumstàncies diverses s’han trobat soles en aquest país, sense la figura masculina.

L’estructura del film és impecable. La càmara ens porta d’una dona a l’altra, d’una tragèdia a l’altra, amb un ritme bastant frenètic, d’estrés, una estratègia molt utilitzada en algunes pel·lícules d’aquest cinema iranià contemporani.

En aquesta pel·lícula no es donen explicacions del perquè s’ha arribat a aquesta situació i no sabrem tampoc mai els motius pels quals aquestes dones van estar a la presó. Una vegada presentat un cas, passem a un altre, evidentment sense resolució, deixant-nos amb la intriga del cas anterior.

Com a complement a les històries apareixen diferents temes que les contextualitzen: l’obligatorietat de l’ús del xador per sobre del mocador, la llibertat de l’home per tenir diferents dones, l’aparició constant de la policía, com a element de control.

Per altra banda també l’estructura formal  contextualitza les històries que se’ns van explicant, d’alguna manera  forma part de l’argument. Per exemple, al principi de la pel·lícula no hi ha imatge, només so, això ja ens fa percebre la situació d’una determinada manera. L’ús de múltiples finestretes, reixetes, marcs, etc… també ens fan percebre l’espai d’una manera concreta, amb barreres. Evidentment Panahi domina de ple la tècnica cinematográfica i la posa al servei de la història que ens explica.

I aquí us deixo amb Arezou, Nargess, Pari, Monir, Elham, les vertaderes protagonistes d’aquesta història, els seus primers plans, el seu deambular pels carrers de Teheran, les seves tragèdies, etc…En fi, que disfruteu d’aquesta petita joia sorgida del cinema iranià, però ja convertida en un referent mundial.

Veure el trailer:

http://www.dailymotion.com/video/x180yd

Informació sobre la fira del llibre prohibit a Llagostera: www.firadelllibreprohibit.com

Cerca al catàleg de la bct xarxa

Més pel·lícules de Jafar Panahi a la bct xrxa

Etiquetes: , , , , , , ,

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

BCT xarxa

Biblioteca pública de Terrassa
Passeig de les lletres, 1
08221 - Terrassa
Telf. 937 894 589
Mail: [email protected]