Al sud de la Serra del Montsec de Rúbies trobem la Serra del Mamet, que compren els municipis d’Artesa de Segre, Alòs de Balaguer i Vilanova de Meià a la Noguera.
Aquest Congost fa referència a un dels cims més representatius de la Serra Carbonera, el Congost de Mu que encaixona el riu Segre. S’hi accedeix des de Balaguer, per la carretera C-13 en direcció a Tremp, passant per Camarasa i anant fins la represa de la Central d’Alòs de Balaguer. Per accedir-hi, hem de girar abans del revolt on hi ha el pont del Pastor o de l’Illa. Llavors, sense creuar el riu, continuem per una petita carretera que surt a la dreta (recte) just abans d’entrar al pont, que discorre aigües amunt per la riba esquerra del Segre i en 2 km ens portarà fins on s’acaba la carretera.
Hem d’enfilar-nos pel corriol metàl.lic de la Central d’Alòs i després ja arribem al pont penjant que travessa el riu. El Barranc de Mu (o Mur) amb 4 km de llargada fins l’aiguabarreig de les aigües del Noguera Pallaresa i el Segre, és un tros força impressionant. Es pot continuar un cop travessat el pont penjant, continuem guanyant més altura fins arribar a la part més alta, on veurem la serra del Mont-roig, el congost, i, a nivell de riu, la minicentral hidroelèctrica de Camarasa. En dues hores arribem a la minicentral, després de posar una passarel.la penjada a la roca. Per tornar cal seguir el mateix trajecte a la
inversa.
El dia 11/12 és el “Dia Mundial de les Muntanyes”, es fan tot un seguit d’activitats de muntanya arreu del nostre territori i a la resta del món. Si voleu més informació:
http://parcs.diba.cat/dia-internacional-de-les-muntanyes
http://www.welovemountains.org/we-love-mountains/
Bibliografia:
- Antillach Comabella, Francesc. Caminades per la Noguera : 13 itineraris. Valls : Cossetània, 2003
- Aventures a la Noguera : la comarca de les sensacions per terra, mar i aire. Descobrir Catalunya. Barcelona : Edicions 62, 1997-. 1138-2813. Núm. 131 (abr. 2009), p. 52-109
- Institut Cartogràfic de Catalunya. Mapa comarcal de Catalunya 1:50 000. 23, Noguera [document cartogràfic]. [Barcelona] : Generalitat de Catalunya. Departament de Política Territorial i Obres Públiques. Institut Cartogràfic de Catalunya, 2004
- Pastor Lorente, Roger. Montsec. Granollers, [etc.] : Alpina, [etc.], 2011
Web:
- http://esgarrapacrestes.blogspot.com.es/2013/11/congost-del-mu-alos-de-balaguer.html
- http://muntanyenc.blogspot.com.es/2006/12/serra-carbonera.html
- http://www.descobrir.cat/ca/rutes/els-congosts-del-mu-i-de-camarasa-508.php
- http://www.espaisnaturals.com/index.php/ca/comarques/la-noguera/itineraris-noguera/congost-del-mu
- https://www.flickr.com/photos/lanoguera/sets/72157605390462126/
- http://www.lleidatur.com/Portals/2/Publicacions/pdf/cat/05/senderisme_aralleida_CATCAST.pdf
- http://www.serradelmontsec.com/2013/04/19/el-congost-de-mur-alos-de-balaguer-la-noguera/
Hola, em dic Maribel i treballo de bibliotecària itinerant a la nostra comarca, m’agrada molt la natura i us il·lustraré sobre el material que podem trobar a les biblioteques per preparar alguna sortida senderista.
Visca les muntanyes i tots els accidents geogràfics d’aquest meravellós planeta!