Roser López Monsó i la teoria del desig de Harvey J. Bryant

19 de maig de 2016

coventry garden-guanyadora

Obra exhaustiva i en conjunt de Roser López Monsò, explicada per ella mateixa a partir dels seus textos recopil.lats per Xavier Juanhuix; amb l’edició de l’obra i co20160411_155733rrecció de: Jordi. F. Fernández.

Apunts per a una teoria del desig : art tèxtil, poesia visual i obra literària de Roser López MonsóTerrassa : Amics de les Arts i Joventuts Musicals, 2016

Tal com deia ella mateixa: “Molts records de les persones que ja no hi són resten en la nostra memòria, lligats íntimament als objectes que els van pertànyer. Les fotografies són una representació del passat, retalls que ens evoquen temps i espai, vivències. Però els objectes també representen persones, les personifiquen, també en evoquen retalls d’un temps viscut”. Aquest llibre per mi representa això, una part d’ella que no volem oblidar.

Trajectoria vital i artística de Roser López Monsò:

20160307_193608

Presentació del llibre març 2016

 

De la paraula a l’objecte amb aquest títol, es passa d’uns inicis literaris per formació amb novel.les, contes, poesia i periodisme: acumulant dos cops el Premi Ferran Canyameres de narracions curtes d’intriga per a joves autors, finalista del Premi Lola Anglada de contes breus, altres relats amb distincions a Terrassa i a Molins de Rei. Sobretot amb la participació en la redacció del llibre “El cinema a Terrassa (1897-1997) (Terrassa : Comissió del Centenari del Cinema a Terrassa, cop. 1997)”. Després s’implicà en activitats de cultura popular i associacionisme; i com a directora de la sala d’exposicions Soriguera Duocastella.

Comença l’any 2000 publicant el seu llibre de poemes “Al palmell del cor (Terrassa : Mirall de Glaç, 2000)”, i es consolida amb la narrativa curta amb “El mirall de les aigües (Barcelona : Baula, 2001)”; finalista del premi Ferran Canyameres de novel.la. Segueix amb la poesia i fa incursions públiques en l’art amb la seva primera exposició “Històries íntimes (1998)”, i dues cocellol.laboracions més amb la pintora Anouk Ferràs. La seva segona novel.la “El Llegat”, no es va arribar a publicar, excepte “Color de fulla seca. (Dins: Narracions de dones 9, Concurs de Narrativa per a dones (Terrassa), abril 2005. p. 63-77. Terrassa : Ajuntament. Regidoria de Promoció de la Dona, DL 1997–)”.

Després vingué el primer premi de poesia Calassanç amb “Milers de pàgines.( Dins: Recull Premis Calassanç de la Ciutat de Terrassa (2002-2005). Terrassa : Escola Pia, 2002 Primer Premi 2002)”.

En paral.lel edita poemes al seu bloc “Covo milers de mosquits”, que donava títol al seu bloc. Premi poesia Dona més dona 2008 “Bilingüe”.

 

Continuant amb el procés artístic: exposicions, pas per l’Escola Municipal d’Art de Terrassa

Fa l’exposició “Històries íntimes (1998)” a la Casa Galèria de Terrassa. “Combinació de caixes de música i textos literaris”.

20160307_195832

Imatges en la presentació del llibre a la seu d’Amics de les Arts a Terrassa

Col.laboració amb Anouk Ferràs amb exposició de pintures i poesia anomenada: “Il.lusió” 1999-2000 a Terrassa i Sabadell.

Simultàniament assisteix durant 1999-2000 al curs “Processos de Creació Artística” de l’Escola Municipal d’Art de Terrassa. I a continuació fa un “Màster en Museologia” que li obre la porta a la col.laboració amb empreses relacionades amb l’elaboració d’exposicions.

Del patrimoni a l’art tèxtil

A partir de 2003, entra a treballar al Centre de Documentació i Museu Tèxtil de Terrassa (CMDT) com a conservadora i realitzant tasques didàctiques del patrimoni i coordinadora en muntar exposicions. Arran del “Postgrau en Museografía Didàctica” fa el projecte “Fer i desfer: 20 segles reciclant la roDSC_0110ba”. Sobre la tradició de reutilització dels teixits al llarg del temps. Va fer la seva tesina del “Màster en Investigació Etnogràfica” a “L’ofici de cosidores d’eDSC_0103rrades a Terrassa. (Terrassa : Regidoria de Polítiques de Gèner, 2009)”; dedicat a l’experiència laboral de la seva mare, aspecte poc estudiat de la indústria tèxtil local que li serví per obtenir la “I Beca de Recerca Maria Veger”. El resum del seu treball fou publicat.

També va dissenyar un pla global de comunicació, per obrir el CMDT a les xarxes socials, i així ampliar els lligams del Museu Tèxtil amb la societat terrassenca.

A partir del 2007, l’art tèxtil és element essencial de la seva obra artística. Començant amb el projecte “Ninoos!”(2007), personatges creats amb mitjons. “Amb el cor a la mà”, sobre guants transformats en cors. Barreja de poesia, art tèxtil i expressió d’intimitat i identitat femenina. “Desaliento”, llibre d’artista en roba.

Despertant el seu interès pel reciclatge artístic en diferents edicions del festival “Drap-Art” a Barcelona: on presentà “Ninoos!(2007)”, “Les teves mans(2009)” i “Antologia poètica(2011)”. “Les teves mans”: són tres bastidors de temàtica íntima brodats amb cabells humans, presents en exposicions a Beijing, Xangai i Tòquio.

Altres obres:

  • “Ornitologia sentimental (2008). (Exposicions: Llibreria la Central del Raval, (Barcelona, 2008); “Aixovar”, (Terrassa, 2012).
  • DSC_0140 “Instant book (2009). (Exposició: Badalona : Espai Betúlia, 2011)”.
  • “Il.lustracions (2009)”.
  • “Creo que he perdido algo (2009). (Exposicions: “Imagine Book” (Barcelona, 2009); “Out-libris” (Sant Boi de Llobregat, 2011) i “Aixovar” (Terrassa, 2012).
  • “Retomar la lluvia (2009). (Exposició: “Closure (Milton Keynes, 2009), comissariada per Melanie Bush i Emma Powell. Catàleg: “Closure. An exhibition of experimental artists’ books curated by “we love yours books” 2009. (www.weloveyourbooks.com)

Després va participar al projecte “Quelcom ‘09” d’Amics de les Arts; on la Roser va desenvo20151113_123409lupar el seu lligam amb l’entitat artística terrassenca engegant el “Laboratori Creatiu”; on a més de coordinar, realitzava taller de poesies visuals; on va col.laborar amb Alfons Freire, Javier Gamboa, Pedro Giménez i Xavi Martínez Soler amb el tema dels “Documental sobre Quelcom ‘09: Del no-lloc a l’espai orfe. (www.vimeo.com/11135611)” (a dins també trobem la realització del “Taller de brodat eròtic”, 2009; realitzat als Amics de les Arts). Juntatment amb Juan Carlos Estudillo va impulsar l’entitat “ApropArt” a Terrassa per acostar projectes a la ciutadania; i també formà part de “AAVT (Associació d’Artistes Visuals de Terrassa)” i “A-Fad (Barcelona).

També trobem altres obres com “Desaliento, 2009”; poema il.lustrat, brodat a mà en punt de tronc i punt de cadeneta. Transferències i paper de seda encolat. Base pintada amb pintura a l’aigua.

Altres obres:

  • “Zel (2020151217_10262110)”. (Exposició: “Aixovar (Terrassa, 2012)”.
  • “Los poemas de María Vileda, (2010)”. (Exposicions: “Fem Art (Barcelona, 2010)”; “Inund’Arta (Girona, 2011)” i “Aixovar (Terrassa, 2012)”.
  • “Libro-camisero, (2010)”. Text inclòs al llibre “Human Book (2010)”, coordinat per Elisa Pellacani.
  • “De puño y letra, (2010)”.
  • “Camisa de força, (2010)”.
  • “Máscara higiénica o máscara para pensar en la intimidad, (2010)”.
  • “Guantes para tocarte con toda mi alma, (2010)”. Exposicions “Inund’Art (Girona, 2011)” i “Aixovar (Terrassa, 2012)”.
  • “Certesa, (2010)”. Quaranta obres de petit format per al n. 5 d’”El costurero de Aracne”, revista d’escultura tèxtil editada pel Taller de Tejidos de la Escuela de Arte de Granada. (www.elcosturerodearacne.blogspot.com.es)
  • “Fotografies sobre la certesa, (2010)”. Fotografies de recerca per a un projecte de llibre de tela titulat “Llibre de laDSC_0100 certesa”.
  • “Antologia poètica, (2011)”. Exposicions: “Drap-Art (Barcelona, 2011), “Inund’Art (Girona, 2011)” i “Aixovar (Terrassa, 2012)”.
  • “Les pedres i l’enyorança, (2011)”. Exposició: “Aixovar (Terrassa, 2012).
  • “Llibre de retrats, (2011)”.
  • “Mia & Kayla, (2011)”.
  • “Laberint, (2011)”.
  • “Les pedres (el projecte), (2011)”. Exposició: presentació a la Casa Soler i Palet, Terrassa, del 29 d’octubre al 22 de novembre de 2011. www.projectelespedres.blogspot.com.es.
  • “Gènesi, (2011)”
  • “No puedo dormir, (2011)”
  • “Poema del cos, (2011)” <www.poemadelcos.blogspot.com>
  • “La piel más bonita, (2011)”. Exposició: “Fem’Art 2011”, organitzada per Ca la Dona (Barcelona)
  • “Al.legoria per a un habitatge digne, (2011)”. Intervenció tèxtil en un espai públic
  • 20151022_184926“Narratives, (2012)”. Exposició: “Aixovar (Terrassa, 2012).
  • “Aixovar, (2012). Exposició individual: realitzada a la Casa Soler i Palet, a Terrassa, del 3 al 25 de març 2012 <www.aixovar.blogspot.com.es>
  • “Desig, (2012)”. Finalista Premis ArtFad 2012. Ganivet recobert amb tul brodat a mà amb fil vermell.
  • “Per sempre, (2012)”. Eines reutilitzades, embolicades amb tul sintètic brodat amb fil de polièster.
  • “Teoria del gest, (2012)”.
  • “Tempus fugit [versió 2], (2012)”
  • “Art tèxtil, (2012)”
  • “Pedres, (2012)”. Pedres de la platja de Colera cobertes amb tul brodat amb fils de cosir.
  • “Nius, (2012)”. Exposició: “Nachgebauer, aquel que habita en la proximidad” (Barcelona, 2013).
  • “Ploma feria, (2012)”
  • “Mirall, (2013)”
  • “Registres, (2013)”
  • “[Sense títol], (2013)”

Altres obres escrites:

  • DSC_0099“Apunts per a una teoria del desig, (2012)”. Bloc sobre la vida i obra de Harvey J. Bryant. Recreació d’una ficció poètica a partir dels textos d’una novel·la, el seu autor és un pseudònim de Roser López Monsò.
  • “El Secret de la tomba de Mura, (1994)”. Premi Ferran Canyameres de narracions curtes per a joves autors 1994.
  • “Animaleses : inventari breu d’animals insòlits, (1994)”. Recull finalista al XI Premi Lola Anglada de contes breus per a nois i noies 1995
  • “Tres portes, (1997)”
  • “Habitació 328, (2009)”
  • “Tres contes, (2014)”
  • Poesia
  • “Covo milers de mosquits, (2007-2008)”DSC_0134
  • “Bilingüe, (Lisboa-Terrassa, 2008)” 1r premi poesia concurs Dona més Dona 2008
  • “Llibre de la fe, (2011)”
  • “Poemes de Nadal, (2008-2011)”
  • “Altres poemes, (1997-2009)”

El 2011 se li va diagnosticar un càncer de colon, malgrat allunyar-se de les seves tasques diàries va continuar amb la seva creativitat amb la inauguració de “Les pedres (2011)”, a Casa Soler i Palet i al mateix lloc “Aixovar (2012)”. Aquesta darrera exposició individual de les seves peces més recents “Poema del cos”, de reflexió sobre la malaltia.

El 2012 va començar a Internet el bloc “Apunts per a una teoria del desig”, definida per ella com: “un espai polièdric d’investigació”, on es creuen personatges de ficció, fotografies i obres intervingudes. Una d’elles el ganivet “Desig”, fou distingit als premis ArtFad 2012. Les seves darreres obres exposades “Nius, Pedres” en relació amb la natura i “Registres, Teoria del Gest” amb el cos. Transformació dels objectes en obra poètica, orgànica i molt personal.

Després de tres anys de lliuta contra el càncer, Roser va morir el 25 de juliol de 2014.

Per a més informació també podeu consultar el seu bloc:

 

Etiquetes: , , , , , , , , , , ,

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

BCT xarxa

Biblioteca pública de Terrassa
Passeig de les lletres, 1
08221 - Terrassa
Telf. 937 894 589
Mail: [email protected]