
Mateu Avellaneda i Canyadell nascut a Terrassa el 24 de juny de 1902. Fou un destacat dibuixant terrassenc conegut per la seva tasca en la divulgació de la història de la ciutat mitjançant les seves il·lustracions, especialment els seus gravats d’edificis distribuïts per tota Terrassa i voltants.
Formació
Comença a estudiar amb el senyor Escoda i més endavant amb el senyor Tries. Des de jove, va mostrar una inclinació per les arts, tot i que el seu pare volia que aprengués un ofici del món del comerç, però la seva passió artística, el va portar a estudiar belles arts i a aprendre l’ofici d’escultor sota la tutela de Cèsar Cabanes, escultor nascut a Arenys de Mar, però que feia vida a Terrassa.
El seu primer dibuix el fa al 1927 i es tracta d’un dibuix de l’ermita de Sant Muç. Posteriorment, va seguir el mestratge de reconeguts artistes com Joan Junceda, un dibuixant i il·lustrador espanyol i un dels caricaturistes més importants de la primera meitat del segle XX i Apel·les Mestres, artista català molt polifacètic i un dels impulsors de les arts gràfiques. Amb aquest darrer, va mantenir una estreta amistat que li va permetre reunir un valuós fons documental, actualment dipositat a la Biblioteca de Catalunya.

Ubicació: Museu Nacional d’Art de Catalunya
Obra no exposada
Artistes / Creadors / Autoritats: F. Malagarriga Cardona?
Data: 1874
Mesures: 54 x 41 cm
Núm. de catàleg: 045270-000
Tema: Retrat
Tipologia: Pintura, Oli sobre tela

Cèsar Cabanes i Badosa
Ubicació: Museu de Terrassa
Artistes / Creadors / Autoritats: Francesc Amer i Esteve
Data: 1908
Tema: Retrat
Tipologia: Fotografia
Durant la seva carrera va fer diverses exposicions, sobretot al centre cultural dels Amics de les Arts i al Centre Excursionista de Terrassa. Les exposicions es van dur a terme entre el 1927, la primera ubicada a les galeries Alavedra i l’última al 1947, al Centre Excursionista de Terrassa. La seva primera exposició va ser de forma col·lectiva amb altres artistes on es dona a conèixer i l’última, va ser tot un èxit, igual que les darreres exposicions que va fer l’any 1943 i 1946 al Centre Cultural dels Amics de les Arts.
Al llarg de la seva trajectòria artística va participar en diversos concursos. En 1933 participà en el III Concurs masia catalana on queda guanyador igual que al IV Concurs de masia catalana també.
Vida personal
Fill de Ramon Avellaneda, originari de Sant Julià d’Altura, i d’Irene Canyadell, de Terrassa, Mateu va néixer el 24 de juny de 1902 al carrer de Topete número 171. El 1928, es va casar amb Roser Mañosas i Prat. La seva vida, tot i ser relativament curta, va estar plena de contribucions significatives al patrimoni cultural de Terrassa. Alternava la seva vida com a treballador a la indústria llanera amb la seva producció artística. Era un home molt proper a la família. Va morir a Terrassa el 23 d’agost de 1949 als 47 anys.
Obra i llegat
Avellaneda va destacar com a il·lustrador de goigs i ex-libris, però la seva aportació més rellevant va ser en la representació gràfica de la història de Terrassa. Els seus dibuixos van servir per il·lustrar obres com Historial del castell i quadra del Vallparadís, de Terrassa (1936) i Història monetària de Terrassa (1951), ambdues de Salvador Cardús.
Col·laboracions i Reconeixements
A més de la seva obra individual, Avellaneda va col·laborar amb diverses entitats culturals de Terrassa. Per exemple, va dissenyar el logotip de l’Agrupació de Pessebristes de Terrassa l’any 1949, que encara avui és reconegut per la seva bellesa i simbolisme.
El 1963, Marian Trenchs va publicar “Iconografia terrassenca. Esbós biogràfic de Mateu Avellaneda”. Una obra que recull els dibuixos de la ciutat antiga realitzats per Avellaneda i que inclou una biografia de l’artista. Segons Trenchs, “la seva obra quedava palpitant, unida per sempre a la ciutat, i ja no serà possible parlar d’art i d’història local sense fer referència a aquest terrassenc que ho dibuixà tot i ens deixà sense fer remor, perquè a ell no el poguessin dibuixar”.

La seva contribució a la preservació de la memòria històrica de Terrassa és inestimable, ja que, gràcies als seus dibuixos, es conserven imatges d’edificis i racons de la ciutat que han desaparegut amb el pas del temps.




