Un projecte de Ciutat Intel·ligent (o Smart City) és molt més que un projecte tecnològic. En realitat, amaga al seu darrere un pla de ciutat amb l'objectiu de millorar la vida dels seus habitants en diversos àmbits com la millora de serveis, l'eficiència en l'ús dels recursos, la seguretat, la mobilitat o el benestar, entre d'altres. Progressar en aquests àmbits, al capdavall, ens permet dirigir-nos cap a un desenvolupament sostenible que facilita que les ciutats siguin millors llocs per viure.
Per assolir tots aquests objectius, la Tecnologia de la Informació i les Comunicacions (TIC) actua com a veritable motor. La clau és aprofitar les dades que la ciutat genera en la seva activitat diària per alimentar sistemes d'informació que, mitjançant el seu tractament, permetin prendre decisions que repercuteixin en la millora de la qualitat de vida de la població. En una Smart City, part d'aquesta informació generada prové dels edificis com a part de l'ecosistema on interactuen les persones que viuen a la ciutat.

Smart Building Terrassa
A mitjans del 2018 Terrassa va prendre la iniciativa de presentar-se a la convocatòria "Pla Nacional de Territoris Intel·ligents" de l'entitat pública RED.ES, amb un projecte batejat amb el nom d’"Smart Building Terrassa: Els Edificis Construeixen la Smart City". La proposta va resultar finalista en l'àmbit del territori català, juntament amb la ciutat de l'Hospitalet de Llobregat.
La iniciativa consisteix en el desplegament de sensors intel·ligents en un nombre significatiu d'edificis (169) de la ciutat de titularitat diversa -Ajuntament, Generalitat, UPC, CST, FGC, ADIF- i de tipologies molt diferents: centres educatius, biblioteques, instal·lacions esportives, edificis d'habitatges de protecció oficial i social, mercats, centres culturals, edificis singulars o històrics, edificis industrials, aparcaments, centres de salut i hospitals, estacions de transport i altres dependències municipals.

Procés participatiu
Mitjançant un procés participatiu, la població de Terrassa van aportar idees per generar nou coneixement i nous serveis a través del desplegament de sensors intel·ligents als edificis de la ciutat. Gràcies a la seva col·laboració es van recollir idees, opinions i propostes que posteriorment van ser valorades per un comitè d'experts i que van servir per a la definició d'un total de 19 funcionalitats que es brindarien a les persones.
Aquestes funcionalitats o "casos d'ús" són:
- Gestió i comptabilitat energètica dels edificis
- Portal "dashboard" de ciutat
- Polítiques energètiques de ciutat i escenari "smart grid"
- Resiliència urbana "situation room"
- Seguretat i detecció de fraus en els subministraments
- Seguretat i salut de la gent gran a la llar
- Mapa de qualitat de l'aire en temps real
- Qualitat lumínica de el cel nocturn
- Contaminació acústica
- Monitorització índex UV
- Prevenció del soroll en els centres hospitalaris
- Guiat interior d'edificis
- Mobilitat en els centres hospitalaris: smart pàrquing & transport públic
- Integració de les dades d'urgències a la plataforma de ciutat
- Aplicació de l'BIM per a la gestió i manteniment d'un edifici
- Gestió ús col·laboratiu d'equipaments municipals
- Recàrrega de vehicles elèctrics
- Informació de mobilitat integrada en les estacions de ferrocarril
- Guiat d'invidents a les estacions de ferrocarril
Actualment el projecte es troba en la fase de caracterització dels edificis, que consisteix en l’anàlisi in situ dels seus recursos actuals a nivell d'infraestructures energètiques i de comunicacions. Aquesta informació que caracteritza cada edifici s’utilitza com a punt de partida per fer les actuacions necessàries per posar en marxa les funcionalitats que es van decidir.
Per les seves característiques i el seu abast, aquest projecte seguirà necessitant d’un alt grau de col·laboració de multitud de persones i entitats, a les quals volem fer arribar els nostres més sincer agraïment.
UPC, UPC Universitat Politècnica de Catalunya a Terrassa
CST, Consorci Sanitari de Terrassa
FGC, Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya
ADIF, Administrador de Infraestructuras Ferroviarias
0 comentaris