Diferents projectes reconvertiran en un futur pròxim la zona sud de la ciutat per afavorir el desenvolupament econòmic i la millora urbanística, dignificant l’accés a Terrassa, amb una nova reordenació del trànsit, i la creació d’amplis espais verds pensats per a les persones.
Terrassa comptarà amb una nova entrada pel sud de la ciutat més atractiva, més moderna i més sostenible, amb noves zones verdes i més espais pels vianants, que contribuiran a dignificar l’accés a la ciutat a través de la Rambleta del Pare Alegre. Amb l’aprovació recent del projecte urbanístic d’aquest àmbit, es transformarà gran part de la Rambleta. S’esponjarà l’espai, es crearà una àrea amb nous usos per potenciar l’activitat econòmica, es revitalitzarà la zona i és milloraran les connexions entre els barris de La Cogullada i del Segle XX.
Una de les novetats és la creació d’una rotonda en la cruïlla de la Rambleta del Pare Alegre i del carrer del Tren de Baix amb Navas de Tolosa, que incorporarà la circulació de bicicletes al seu voltant, i que marcarà el límit entre la vialitat urbana i interurbana. També es crearan carrils bici i es remodelarà el carrer del Tren de Baix perquè sigui un vial de dos carrils on es prioritzaran els vianants, les bicicletes i el transport públic.
Pel que fa a la zona residencial, el projecte contempla la construcció de tres edificis de diferents alçades, que acolliran un total de 89 habitatges, dels quals n’hi haurà 21 de protecció oficial i 14 en règim d’habitatge concertat. També es construirà un complex sociosanitari de gent gran, impulsat per Mútua de Terrassa, que tindrà façana a la Rambleta, a més de locals comercials i de serveis, en una zona que prioritzarà les zones de vianants i els espais verds. La façana de tots aquests edificis comptarà amb una plaça pública arbrada amb jocs infantils i espais verds.
El projecte prioritza el vianant, que guanyarà espai de circulació i voreres més àmplies, ja que s’eliminaran encreuaments de carrers per donar continuïtat els eixos.
A la zona central, entre la Rambleta i el carrer del Tren de Baix, augmentaran els espais lliures, per facilitar la connexió entre els barris, amb zones més amables que contribuiran a potenciar l’activitat econòmica a les plantes baixes. S’ha tingut molt present l’accessibilitat, amb l’ampliació de voreres per prioritzar, primer al vianant; en segon lloc, a la bicicleta i, en tercer terme, al vehicle.
Palau Sud-Can Guitard: un nou polígon adaptat a les necessitats actuals
Actualment, les demandes del mercat industrial i logístic han canviat i les empreses necessiten parcel·les superiors a 20.000 m² per dur a terme la seva activitat, dimensions que no estaven contemplades en el Pla Parcial de Palau Sud-Can Guitard que es va aprovar el 2012. Per això s’han iniciat els tràmits necessaris per a la transformació urbanística d’aquest sector i poder oferir a les empreses uns espais més adequats contribuint al desenvolupament econòmic de la ciutat, millorant alhora urbanísticament la zona sud de Terrassa.
El projecte està impulsat per la Junta de Compensació, formada pels propietaris privats del sector.
L’àmbit està delimitat al nord per l’autopista C-58 i el sector de Palau Nord; a l’est, per la riera de Palau i el polígon d’actuació de Can Guitard; al sud, per l’avinguda del Vallès i, finalment, a l’oest per l’autopista C-16.

Aquests són els canvis que es plantegen en el sector:
Es modifica el tipus de parcel·la
Tenint en compte la demanda actual d’espais al voltant dels 20.000 m², es contemplen parcel·les de grans dimensions, amb una estructura que faciliti el flux de les mercaderies, per a empreses productores i logístiques, combinades amb d’altres de mides més reduïdes on podran implantar-se usos terciaris i industrials.
A banda, es preveuen també dos tipus de parcel·les: una industrial aïllada, de grans dimensions, amb una alçada màxima de les naus de 18 m; i una altra també industrial i aïllada, però de dimensions més petites. També es destina una zona per a usos i activitats compatible amb serveis tècnics privats, que puguin complementar l’activitat econòmica del sector.
Un gran parc al llarg de la riera del Palau i nous camins que amplien l’Anella Verda
El nou parc connectarà els barris de Can Parellada i de Les Fonts amb el Parc de Vallparadís i el centre de la ciutat i es crearà una nova xarxa de camins accessibles per donar continuïtat i ampliar l’Anella Verda. D’aquesta manera, es conserva una part de la topografia i dels turons i es redueix l’impacte ambiental i paisatgístic de l’actuació.

Espai per a nous equipaments municipals
El pla contempla la possibilitat d’instal·lar un gran equipament de més de 30.000 m² en aquesta zona, molt aprop del parc que correrà al costat de la riera del Palau, i que tindrà connexió directa amb el barri de les Fonts. També es preveu un espai per a un equipament a la zona verda central.
Millora de les comunicacions
Es reordenarà l’estructura viària per millorar la connectivitat entre el polígon, els barris propers i el centre de la ciutat, amb un eix principal nord-sud, un altre eix secundari que permetrà l’accés a l’altre costat de la riera de Palau, i dues rotondes. Una rotonda sobre el vial paral·lel a la riera de Palau en el punt que creua amb el pas sota les vies ferroviàries i l’altra, en la connexió amb l’avinguda del Vallès. També s’han previst carrils bici als vials del polígon
En marxa les obres a la carretera de Rubí al seu pas pel polígon de Can Guitard
El projecte del nou polígon coincideix amb l’inici de les obres de la carretera de Rubí, que tenen com a finalitat adequar les infraestructures viàries a les necessitats actuals de les empreses que actualment hi accedeixen per aquesta via i, algunes d’elles, per camins que són provisionals. El projecte és d’iniciativa privada, ja que està impulsat per la junta de compensació, que està formada majoritàriament per les empreses implantades en aquest polígon. La inversió prevista és de 2.465.563 €.
Els treballs, que tenen una durada de 14 mesos, afecten el tram de la carretera comprés entre el pont de l’autopista C-58 i la rotonda de les Fonts, d’1,2 km i consisteixen en les següents actuacions:
- Redefinir aquest vial, eliminant els girs a l’esquerra.
- Millorar l’accessibilitat a la deixalleria municipal de Can Casanovas.
- Eixamplar el carrer dels Horts, per connectar-ho amb la carretera amb una nova rotonda, ja que aquest vial serà un dels futurs eixos que enllaçarà el sector urbanístic de Palau Sud-Can Guitard, amb tot el seu entorn.
- Renovar el paviment; el clavegueram, amb una xarxa separativa d’aigües pluvials i residuals; l’enllumenat, que serà igual en tots els vials i, també, les xarxes de serveis (aigua potable, electricitat i telecomunicacions).
La transformació de la carretera de Rubí l’ha de convertir en una via urbana i obrir un carrer que la connecti amb una rotonda i amb el futur eix del sector urbanitzable del Palau Sud. L’execució d’aquests treballs no comportarà afectacions significatives en el trànsit actual.

D’altra banda, també estan en marxa les obres d’urbanització d’un altre sector de la carretera de Rubí, en aquest cas situat al barri del Segle XX, i que afecta els terrenys compresos entre l’avinguda de Santa Eulàlia i els carrers de Galícia, del Mestre Trias, la plaça de Jaume Jover i els reservats per una futura ampliació sud del Parc de Vallparadís.
En la primera fase es contemplen aquests canvis:
- Desaparició del tram de la carretera de Rubí situat entre els carrers de Galícia i Mestre Trias.
- Construcció de quatre vials que comporten el perllongament dels carrers del Pare Font i del de Galícia, un tram del carrer del Mestre Trias i un altre de nova creació.
- Definició del front a l’avinguda de Santa Eulàlia.
- Creació d’una plataforma única formada pels trams dels carrers del Pare Font i d’Igualada que estiguin afectats per les obres.
Paral·lelament, també es remodelarà la plaça de Jaume Jover perquè visualment sigui la porta d’entrada al Parc de Vallparadís des de la trama urbana.

Aquest Pla de Millora Urbana comportarà una notable reordenació de la xarxa viària. Els treballs que s’executaran són d’iniciativa privada, ja que van a càrrec de la junta de compensació d’aquest Pla. El projecte té un pressupost de 6.058.640 € i un termini d’execució de 18 mesos, repartits en dues fases. Pel que fa a la mobilitat, i mentre durin les obres, es poden produir afectacions puntuals sobre el trànsit.