Usos del temps (ll): La ciutat dels 15 minuts

La Barcelona Time Use Initiative for a Healthy Society (BTUI) ha organitzat la II Setmana Internacional dels Usos del Temps (Time Use week) (del 26 al 29 d’octubre) per discutir sobre els diferents aspectes de les polítiques del temps (si us interessa assistir-hi, podeu fer la inscripció presencial i online en aquest enllaç).

Per anar coneixent el tema, el proppassat mes de juny el DIPLOCAT i la BTUI van organitzar un cicle de 3 xerrades sobre bones pràctiques municipals en polítiques del temps.

La 1a exposició, sobre l’oportunitat que ofereix la recuperació post-pandèmia per aplicar noves polítiques del temps, es pot recuperar en aquesta entrada del nostre blog.

Nextbike @ Unsplash

La 2a xerrada va tractar de la ciutat dels 15 minuts i la mobilitat sostenible, un concepte en voga entre els experts d’urbanisme per les seves implicacions en la sostenibilitat i el medi ambient. La idea bàsica és que tots els serveis quotidians, incloent-hi feina i escola, s’haurien de trobar en un radi de 15 minuts.

A la presentació (a sota la trobareu incrustada per a la vostra visualització) tots els convidats eren experts: Alexiane Zelinsky per l’Ajuntament de París; Francesca Zajczyk per l’Ajuntament de Milà i Mariona Conill, per l’Àrea Metropolitana de Barcelona.

  • A PARÍS es van plantejar tres grans objectius: 1. crear “espais de respiració”, amb més zones verdes i boscos urbans, 2. promoure la vida de barri (nous espais de convivència) i 3. promoure botigues i serveis locals. Després de diversos processos participatius una de les primeres conclusions a què van arribar és que calia reduir la mobilitat: substituir cotxes per vianants, i per això estan 1. promovent els carrils bici i 2. restringint el pas de vehicles a una àmplia zona del centre de la ciutat.
  • En el cas de MILÀ es va aprovar el Document Milà 2020 amb diverses propostes per repensar els horaris i la mobilitat. La ponent també va exposar un projecte per promoure l’ús del transport públic per anar a escola i un altre per promoure les feines de proximitat, com a solució intermèdia entre el teletreball i la feina presencial.
  • Per part de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), que aplega 36 municipis, es va exposar que els 15′ de la ciutat s’haurien d’ampliar a 45′ a escala metropolitana. D’entre les diverses iniciatives promogudes hi ha la de l’ús conjunt de bicicletes o la de millora en els accessos al transport públic. La representant va recalcar que calia canviar els hàbits i que els desplaçaments per anar a la feina i a l’escola fossin sostenibles. Un altre sector que cal sensibilitzar és el de la logística i el repartiment: el gran repte de conciliar el ritme frenètic de les ciutats amb el ritme més tranquil de la ciutat dels 15 minuts.

Podeu visionar el debat a la pantalla de sota (1h 52′):

Aquesta ressenya està extreta de la mateixa presentació del DIPLOCAT.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *